Logistické zprávy z TELS GLOBAL
Tendence nárůstu nákupů a prodejů v přístavní infrastruktuře
PwC zdůrazňuje, že některé evropské destinace zůstavají atraktivní, o čemž svědčí vstup MSC do hamburského přístavního provozovatele HHLA, ale celkově význam asijské obchodní zóny roste, zatímco význam Evropy klesá.
Sazby za přepravu kontejnerů mezi Asií a Evropou klesly za měsíc o 20–25 %
Prodloužení délky plaveb, které dříve procházely Suezským průplavem a nyní vedou kolem Afriky, nevyřešilo problém nadměrné nabídky na světovém trhu kontejnerové dopravy.
13 organizací automobilové dopravy proti Rakousku
Organizace z celé Evropy, včetně Rakouska, zdůrazňují, že počet jednostranných tranzitních omezení, která zavedla rakouská vláda, neustále roste v průběhu mnoha let.
V Rudém moři je spuštěn nový saúdský feeder servis
Flotila společnosti nyní zahrnuje dvě lodě typu feeder s kapacitou 2500 TEU, které nevlastní a které operují mezi Saúdskou Arábií, Jordánském a Egyptem, a také loď s kapacitou 750 TEU, která obsluhuje Súdán z Džiddy.
Polští farmáři plánují protestovat až do 30. dubna
Zemědělci v Polsku protestují už mnoho týdnů. Pravidelně ztěžují provoz na dálnicích tím, že se na nich pohybují s zemědělskou technikou, blokují pohyb na přechodech pro chodce.
Dopravní průmysl Evropské unie klesl, ale jsou prognózy, které vzbuzují naděje
Analytici Transport Intelligence prognózují, že v období let 2023 až 2027 budou průměrná roční tempa růstu činit 1,7 %.
Německá vláda nedoufá v rychlé oživení ekonomiky
Německá vláda očekává, že ekonomika letos poroste o 0,2 %, což je mnohem méně, než se dříve prognózovalo (ve výši 1,3 %), protože slabá globální poptávka, geopolitická nejistota a stále vysoká inflace podrývají naděje na rychlé oživení.
Obrat největšího evropského kontejnerového přístavu klesl v roce 2023 o 7 %
Ve srovnání s rokem 2021 – před eskalací ukrajinské krize a posílením sankčního režimu proti Rusku, což mělo bolestivý dopad na evropskou ekonomiku – ztratil přístav 12 % nebo téměř 2 miliony TEU ročního obratu.
Evropská komise snížila prognózu růstu eurozóny v roce 2024
Ekonomika eurozóny v letošním roce poroste pomaleji, než se původně očekávalo. Evropská komise předpovídá, že hrubý domácí produkt 20 zemí, které používají euro, se v roce 2024 vzroste pouze o 0,8 % oproti 1,2 % očekávaným v listopadu loňského roku (ale stále bude vyšší než 0,5% nárůst v roce 2023).
Maersk se bude vyhýbat trasám přes Rudé moře snad až do 3. čtvtletí
Doba dodání zboží z Asie do Evropy se kvůli útokům v Rudém moři prodloužila o 10 až 15 dní a ceny za přepravu vzrostly o 400 %.
OECD: Globální růst HDP zpomalí, prognózy pro eurozónu se snížily
Globální růst HDP v roce 2024 zpomalí na 2,9 % z 3,1 % zaznamenaných na konci roku 2023. Podle nové prognózy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) bude růst v roce 2025 činit 3 %.
Silniční nákladní doprava v Evropě: smluvní sazby rostou, zatímco spotové sazby klesají
Podle nejnovější srovnávací zprávy o vývoji sazeb silniční nákladní dopravy v Evropě, kterou vypracovali analytici společností Transport Intelligence a Upply, spotové sazby v Evropě ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 nadále klesaly pod smluvní úroveň.
Mezi EU a Čínou dochází k výraznému poklesu železniční dopravy
Podle údajů Eurasian Rail Alliance Index bylo v loňském roce z Číny do Polska přepraveno téměř 117,6 tisíce TEU, což je o 34,11 % méně než v předchozím roce. V Německu došlo k ještě výraznějšímu poklesu – snížení o 80 % (méně než 13 tisíc TEU).
Krize v Rudém moři zvyšuje zájem o leteckou dopravu
Narušení dodavatelského řetězce způsobené krizí v Rudém moři nutí společnosti stále častěji hledat alternativní možnosti dopravy z Asie do Evropy.
Evropa se na konci roku 2023 jen těsně vyhnula technické reces
Podle agentury Reuters se ekonomika Evropské unie v posledních třech měsících roku 2023 jen stěží vyhnula technické recesi. Pokles německého HDP byl kompenzován silným růstem HDP v Portugalsku a Španělsku a posílením v Itálii.
Pozemní koridory obcházející Rudé moře
Německá lodní společnost Hapag-Lloyd otevřela pozemní trasu přes SAE a Saúdskou Arábii, aby se vyhnula střetům s Hútíi v Adenském zálivu a v průlivu Báb-al-Mandab.
Námořní dopravci oznámili další zvýšení sazeb od února
Od začátku krize v polovině prosince se náklady na přepravu kontejneru z Asie do Evropy zvýšily 3,5krát a do Severní Ameriky se zdvojnásobily.
Světový obchod klesá, ale regionální obchod roste
Geopolitická rizika prohloubí rozdíly mezi globálním Severem a Jihem, píší autoři studie Chief Economists Outlook. Studie vychází z průzkumů klíčových světových ekonomů v listopadu až prosinci 2023 a byla zveřejněna před zahájením Světového ekonomického fóra (WEF) v Davosu.
Německý HDP a zahraniční obchod v záporných číslech, ale recese zatím není
Objem průmyslové výroby v Německu se na konci roku 2023 snížil o 2 % oproti předchozímu roku.
Přístavní komplex Antverpy-Bruggy snížil obrat nákladní a kontejnerové dopravy
Kontejnerová doprava, která tvoří polovinu obratu přístavu, klesla o 6 % v tunách a 7 % v TEU.