Námořní aktiva se stávají důležitějšími z geopolitického a ekonomického hlediska. Podle nejnovějšího vydání „Barometru dopravy a logistiky“, který přípravila auditorská a poradenská společnost PwC Germany ve spolupráci s poradenskou společností pro globální strategii Strategy&, se námořní nemovitosti staly v posledních letech velmi vyhledávaným cílem pro převzetí.
PwC odhaduje, že v loňském roce se lodní přeprava podílela na jedné ze čtyř transakcí v odvětví dopravy a logistiky, včetně transakcí s přístavní infrastrukturou.
Tendence nárůstu nákupů a prodejů v přístavní infrastruktuře je pozorována od roku 2015. Rok 2022 byl rekordním: bylo zazanamenáno 20 transakcí v celkové výši 15,3 miliardy eur. Od roku 2015 do roku 2023 bylo 74 ze 184 transakcí zaznamenáno v Číně (včetně Hongkongu), na druhém místě se umístila Indie a na třetím Spojené arabské emiráty.
PwC zdůrazňuje, že některé evropské destinace zůstavají atraktivní, o čemž svědčí vstup MSC do hamburského přístavního provozovatele HHLA, ale celkově význam asijské obchodní zóny roste, zatímco význam Evropy klesá.
V Africe se odehrává boj o vliv, přičemž předními světovými investory jsou čínská státní společnost COSCO a indické korporátní impérium Adani Group.
Čína nyní kontroluje více než 20 přístavů v Evropě, včetně Pirea, Rotterdamu, Antverp a Le Havre, a zároveň stále více posiluje svůj vliv jako investor v Africe. Nyní se Čína účastní 61 přístavních projektů ve 30 afrických zemích.
Zdroj: trans.info