Logistické zprávy z TELS GLOBAL
Růst obchodní aktivity v eurozóně zrychluje, ale důvěra podnikatelů poklesla
Obchodní aktivita v eurozóně v říjnu neočekávaně vzrostla rychleji, protože společnosti přijaly nové objednávky nejrychlejším tempem za poslední dva a půl roku.
Čína předstihla USA jako největší obchodní partner Německa
Čína předstihla USA jako největší obchodní partner Německa v prvních osmi měsících roku 2025 a znovu se dostala na první místo, protože vyšší cla zatížila německý vývoz do Spojených států.
Ceny kontejnerové přepravy klesaly po dobu jedenácti týdnů v řadě
Pokles byl způsoben přetrvávající nerovnováhou mezi nabídkou a poptávkou, protože globální objemy nákladu oslabily a kapacita lodí nadále rostla.
Čína reaguje na USA novými přístavními poplatky pro americké lodě
Tento krok představuje první přímé námořní protiopatření Pekingu v prohlubující se obchodní konfrontaci se Spojenými státy a přidává novou úroveň složitosti pro globální dopravce působící mezi dvěma největšími ekonomikami světa.
Železniční doprava mezi Čínou a Evropou v roce 2025 výrazně klesla
V prvních sedmi měsících roku klesla železniční doprava na Nové hedvábné stezce o 25,4 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku a dosáhla 170 700 TEU.
Výroba v eurozóně a Velké Británii se v září vrátila k poklesu
Objem nových objednávek v září poklesl po krátkodobém nárůstu v srpnu, přičemž exportní trhy působily jako zvláštní brzda.
Vlaky Čína-Evropa objíždějí bělorusko-polskou hranici
Dne 26. září vyjel ze Xi'anu v severozápadní Číně do Německa první nákladní vlak Čína – Evropa na nové trase ve formátu smíšené nákladní železniční a námořní dopravy.
Dopravní dohoda mezi EU a Ukrajinou prodloužena do roku 2027
Zatímco většina členských států rozhodnutí o prodloužení dohody podpořila, Polsko se proti němu postavilo s tím, že způsobuje vážné narušení dopravního trhu.
Celní zátěž na vývoz z EU do USA se zvýšila třináctinásobně
Podle Allianz Trade činí současná efektivní celní sazba USA na dovoz z EU 13%, přičemž v roce 2024 to bude přibližně 1%.
Stávky v Evropě ohrožují dodavatelské řetězce
Vzhledem k obecnému hospodářskému a politickému vývoji v Evropské unii lze jen těžko očekávat, že se situace v blízké budoucnosti stabilizuje a stávkové procesy ustanou. Dopravní podniky musí být připraveny rychle změnit trasy v případě pravděpodobných omezení.
Globální trh s námořními spotovými sazbami klesá tři měsíce po sobě
Na evropských trasách náklady na přepravu 40stopého kontejneru na spotovém trhu nadále dynamicky klesají: za poslední týden klesly indexy pro přístavy ve Středozemním a Severním moři přibližně o 10 % a od začátku července o více než 30 %.
Portál dodavatelů TELS GLOBAL byl aktualizován
Vážení kolegové a partneři! S potěšením oznamujeme aktualizaci našeho Účtu dopravce (Dodavatelé), která přinesla výrazná vylepšení uživatelského rozhraní, funkčnosti a bezpečnosti.
Čínské globální investice se přesouvají z logistiky do surovinových odvětví
Zároveň se podíl dopravních projektů na celkové struktuře snížil na 7,2 %, zatímco v roce 2018 to bylo 28 %.
Nárůst německých dodávek do zemí EU kompenzuje celkový pokles exportu
Německý export v červenci klesl uprostřed prudkého poklesu poptávky v USA v důsledku cel. Zároveň se německý export do zemí EU za měsíc zvýšil o 2,5 %.
Čínská lodní společnost otevírá arktickou trasu do Evropy
Čínská přepravní společnost Sea Legend Shipping se chystá v září tohoto roku zahájit přímou kontejnerovou dopravu mezi Čínou a severní Evropou přes Severní mořskou cestu (NSR).
Výrobní aktivita v eurozóně vzrostla poprvé od poloviny roku 2022
Index nákupních manažerů (PMI) HCOB pro eurozónu vzrostl v srpnu na více než tříleté maximum 50,7 z 49,8 v červenci a překročil tak hranici 50,0, která odděluje růst od poklesu.
Nové otřesy v evropském logistickém sektoru
Hrozící pozastavení výjimky de minimis pro dovoz zboží nízké hodnoty ze Spojených států již mění podobu přeshraniční logistiky.
Hlavní obchodní tepna mezi Francií a Itálií bude uzavřena na více než tři měsíce
Uzavírka pravděpodobně způsobí značné narušení silniční dopravy, donutí dopravce k dlouhým objížďkám a vyvolá vážné obavy v celém odvětví.
Růst obratu kontejnerů zaznamenaly největší evropské přístavy
V první polovině roku 2025 odbavil přístav Hamburk 4,2 mil. TEU, což představuje meziroční nárůst o 9,3 %.
Nedostatek dopravní kapacity v EU kvůli novým pravidlům
Od 19. srpna 2025 musí být všechna vozidla v Evropské unii s hmotností nad 3,5 tuny registrovaná po červnu 2019 a používaná pro mezinárodní dopravu vybavena inteligentním tachografem 2.0.