Logistické zprávy z TELS GLOBAL
Společnost Cosco byla přidána na americkou černou obchodní listinu
Ministerstvo obrany USA klasifikovalo Cosco jako „čínskou vojenskou společnost“ s údajnými vazbami na Čínskou lidovou osvobozeneckou armádu (ČLOA).
Nové exportní zakázky v Polsku klesly, zejména do Německa
Nové zakázky v Polsku klesly v prosinci nejpomaleji za více než rok díky domácí poptávce. Nové vývozní zakázky mezitím klesaly nejrychlejším tempem za poslední tři měsíce.
Německá spolková vláda přijala strategii autonomního řízení
Německo se tímto rozhodnutím stalo první zemí na světě, která zavedla komplexní právní rámec pro autonomní řízení.
Globální trh letecké dopravy dosáhne v roce 2025 několika rekordů
Očekává se, že v příštím roce bude po celém světě přepraveno celkem 5,2 mld. cestujících, což je o 6,7 % více než v roce 2024 a poprvé je to více než 5 mld.
Geopolitické problémy nezabránily oceánským dopravcům ve zvyšování zisků
Čistý zisk předních lodních společností v roce 2024 již překonal roční výsledky z roku 2020 a 2023, na druhém místě po pandemických letech 2021-22.
Německé společnosti na čínském trhu: sentiment klesl, ale nechci odejít
Obchodní nálada německých společností v Číně je rekordně nízká. Současně 92 % německých společností plánuje zachovat své aktivity v ekonomice ČLR s hodnotou 19 bilionů dolarů.
Železniční tranzit z Číny do Evropy přes Ruskou federaci vzrostl o 85%
Významný nárůst železniční tranzitní dopravy na trase Čína-Evropa-Čína začal na pozadí vojenského napětí na Blízkém východě.
Sazby za silniční nákladní dopravu zůstávají při rostoucích nákladech vysoké
Podle nejnovější zprávy Transport Intelligence (TI) zůstaly sazby evropské silniční nákladní dopravy ve třetím čtvrtletí roku 2024 relativně stabilní. Očekává se však, že pokračující inflační tlak a rostoucí strukturální náklady budou v příštích měsících tlačit sazby nahoru.
Evropská výrobní aktivita v listopadu nadále klesala
Recese zasáhla všechny tři přední země eurozóny – Německo, Francii a Itálii. Nové objednávky klesají zrychleným tempem.
Stále více dopravních společností v Evropě hlásí úpadek
Evropská asociace mezinárodních spedičních společností (ELVIS) AG analyzovala situaci v odvětví spedice ve druhé polovině roku a zaznamenala kritickou situaci. Společnosti se snaží pokrýt vlastní náklady, což vede ke zmenšování vozových parků.
Čelí Evropa nové plynové krizi?
Bloomberg upřesňuje, že tempo růstu cen plynu je výrazně nižší než v roce 2022, ale stále je dostatečně vysoké na to, aby hrozilo prohloubení inflační krize a zvýšení tlaku na produkci.
EU financuje bezpečnější parkoviště pro nákladní automobily
V současné době se řidiči v EU potýkají se značným nedostatkem možností bezpečného parkování a často se spoléhají na špatně vybavená nebo nebezpečná odpočívadla.
Kombinovaná doprava v Evropě získává podporu vlád
Nedávný průzkum, který provedlo Mezinárodní sdružení železniční a silniční dopravy (UIRR) mezi svými členskými společnostmi, ukázal, že výkony smíšené (kombinované) dopravy se ve třetím čtvrtletí roku 2024 snížily o 0,79 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
Čína zvyšuje kontroly vývozu zboží dvojího užití
Od 1. prosince 2024 vstoupí v Číně v platnost nové předpisy, které budou vyžadovat zvláštní licenci od Ministerstva obchodu Čínské lidové republiky pro vývoz zboží dvojího užití.
Přístavy v Evropě oznámily zvýšení sazeb
Úřad přístavu Rotterdam oznámil obecné zvýšení sazeb pro námořní a vnitrozemské přístavy o 6 % v roce 2025. V roce 2026 se pak sazby zvýší o dalších 3,5 % a v roce 2027 o 2,5 %.
CMA CGM vrací plavidla na trasy v Rudém moři
CMA CGM je jediným z celosvětových dopravců, jehož lodě pokračují v plavbě v Rudém moři. Od dubna provozovatel vrátil lodě na trasu spojující Asii s přístavy Středozemního a Jaderského moře.
Celosvětová poptávka po leteckém nákladu roste již 14 měsíců po sobě
Celosvětový obrat civilního leteckého nákladu v září 2024 meziročně vzrostl o 9,4%, přičemž mezinárodní letecká doprava se zvýšila o 10,5%.
Kontejnerový obrat evropských přístavů stále pod „předválečnými objemy“
Obrat v největším evropském kontejnerovém přístavu Rotterdam je v každém čtvrtletí letošního roku trvale vyšší než v loňském roce, a to přibližně o 0,1 mil. TEU, ale zůstává nižší než v roce 2022 a výrazně nižší než v roce 2021.
Silniční nákladní tarify v Evropě zůstaly ve III. čtvrtletí stabilní
Spotové sazby mírně klesly kvůli slabé poptávce, přičemž nákladové tlaky udržely smluvní sazby na stejné úrovni.
Eurozóna rostla ve III. čtvrtletí lépe, než se očekávalo, ale vyhlídky zůstávají slabé
Hrubý domácí produkt ve 20 zemích eurozóny vzrostl ve třetím čtvrtletí oproti předchozím třem měsícům o 0,4 %.