Turečtí exportéři vypracovávají „plán B“

Turečtí exportéři kvůli ztrátám, jež utrpěli v Evrope, vypracovávají „plán B“, který se týká dodávek jejich výrobků do zahraničí. Plánuje se, že prioritu budou mít země Centrální Asie, Blízkého východu a Ruska. Informují o tom noviny tureckých podnikatelských kruhů Dunya.

Publikace konstatuje, že Evropa nadále zůstává hlavním trhem pro Turecko, a že na podíl tohoto trhu připadá asi 45 % tureckého exportu. Avšak ekonomický pokles kontinentu, který je způsoben globálními a regionálními faktory, v poslední době vyústil pro turecké výrobce konfekce, oděvního a textilního průmyslu ve ztráty přesahující 10 %. Turecko, zároveň s vypracováním plánu exportu do roku 2028, zintenzivňuje úsilí v jiných směrech.

„Vývoz konfekce do zemí Evropské unie, které jsou pro nás hlavním trhem, se snížil ze 70 na 59 %. Soustředili jsme se na to, aby vakuum, jenž byl způsoben nedostatkem poptávky na trhu EU, zaplnit prostřednictvím dodávek do Ruska, na Blízký východ a do zemí Perského zálivu“, poznamenal Ramazan Kaja, předseda správní rady Svazu výrobců hotových výrobků Turecka.

„Rusko je pro nás perspektivním vývozním trhem s obuví“, řekl Berke Ičten, šéf průmyslového svazu. A zároveň upozornil na nárůst dodávek do sousedního Iráku, který se letos stal členem první pětice zemí, kam se dodává turecká obuv ze všeho nejvíc. Berke Ičten také vcelku považuje evropský trh za hlavní trh pro Turecko, ale podotýká, že ekonomická situace v zemích EU nutí vnášet úpravy do exportních plánů.

Podle výsledků letošního roku plánuje Turecko exportovat výrobky v hodnotě 265 miliard amerických dolarů a do roku 2028 zvýšit vývoz na 400 miliard dolarů. Tradičními položkámi tureckého exportu jsou konfekce, textil, automobily, kovy, stroje a zařízení, potravinářské výrobky, chemické výrobky.