Tranzit z Číny do EU odchází na jižní trasy

Před vypuknutím války na Ukrajině jednou z hlavních tras pro tranzitní kontejnerovou přepravu z Číny do Evropské unie byla trasa přes Kazachstán, Rusko a Bělorusko do polského města Małaszewicze, píše internetový portál trans.info. Dnes však mnoho dovozců v EU odmítá tranzit svého zboží přes Rusko a Bělorusko. Další trasa vede přes Ukrajinu do Maďarska, ale události na Ukrajině tuto zemi prakticky vyřadily z tranzitu.

V důsledku toho vzrostl zájem o alternativní koridory – přes Kaspické moře a Kavkaz.

31. března Turecko, Kazachstán, Gruzie a Ázerbájdžán podepsaly deklaraci o hlavním transkaspickém koridoru Východ-Západ. Dokument zdůrazňuje význam spolupráce mezi stranami pro integraci koridoru do mezinárodního dopravního systému.

Číňané, kteří se nejvíce zajímali o Novou hedvábnou stezku, rychle zareagovali na měnící se politickou situaci. Již 13. dubna byl naložen první nákladní vlak, který jel ze Si-anu do německého Mannheimu a obcházel Rusko. Trasa prochází Kazachstánem, Kaspickým mořem, Ázerbájdžánem, Gruzií, dále podél Černého moře do Rumunska, potom přes Maďarsko, Slovensko a Českou republiku do Německa. Jeho délka je 11,3 tisíc km.

V současnosti mezi Aktau a Baku jsou v provozu tři lodě o celkové kapacitě 600 TEU. Od letošního září se počet lodí na této trase zvýší na šest, uvedl generální tajemník Transkaspického mezinárodního dopravního sdružení (TITR) Gaidar Abdikerimov.

Nová alternativní trasa je však spojena s různými technickými a logistickými potížemi, nahrazením druhů dopravy, včetně dvou zásilek po moři. To vše ovlivňuje pravidelnost služby, dodací lhůtu a cenu. Zejména obtížné je zorganizovat tak, aby bylo každý den naloženo několik kontejnerových vlaků na námořní trajekty z přístavů v Kazachstánu nebo Gruzii. Je třeba také chápat, že železniční struktury překladišť se nebudou moci rychle přizpůsobit prudkému nárůstu objemů.

V roce 2021 bylo po hlavní železniční trati Nové hedvábné stezky přepraveno 1,46 milionu TEU. Je zřejmé, že alternativní koridor nebude schopen pojmout celý objem nebo dokonce většinu objemu z hlavní trasy, a to ani s přihlédnutím k celkovému snížení nákladní dopravy.

Zdroje: trans.info, rzd-partner.ru