Stávky po celém světě prohlubují krizi dodavatelských řetězců

„Korejský úspěch

V Jižní Koreji ukončila 15. června osmidenní stávka řidičů kamionů, kteří požadovali úpravu jejich mezd tak, aby odrážely rostoucí ceny pohonných hmot. Několik tisíců řidičů protestovalo v jednom z největších přístavů na světě – v Pusanu, který je korejským exportním oknem do světa.

Stávka řidičů byla úspěšná – vláda souhlasila s jejich požadavky, ale korejský průmysl to stálo 1,2 miliardy dolarů. Podle údajů společnosti Visibility Project 44, na které se odvolává Guardian, po týdnu stávky čekaly kontejnery v přístavu Pusan ​​na vyložení více než 14 dní, zatímco na začátku stávky to byly pouhé 4 dny.

Stávka by mohla mít vážné důsledky pro globální průmysl, jak elektronický, tak automobilový. Korea je jedním z předních výrobců součástek pro mikročipy.

Hrozby stávek v Evropě

V druhém červnovém týdnu německé odbory zorganizovaly varovné stávky v přístavech Hamburk, Emden, Brémy, Wilhelmshaven a Bremerhaven. V současné době se mezi odborem Ver.di a sdružením zaměstnavatelů v německých přístavech vyjednává o zvýšení mezd.

Stávka hrozí i v Belgii. Životní náklady a ceny pohonných hmot v Belgii, stejně jako v celé Evropě, rostou. Stávkující hodlají požadovat vyšší mzdy a staví se také proti současnému zákonu, který neumožňuje zaměstnancům svobodně vyjednávat o zvýšení mezd.

Připravuje se na stávky v Americe

Existuje také potenciální hrozba stávky v USA. Od začátku května probíhají jednání mezi zaměstnavateli a odbory zastupujícími 22 000 pracovníků z 30 přístavů na západním pobřeží USA. Nedosažení dohody může znamenat stávku a zastavení práce v největším americkém přístavu Los Angeles Long Beach, což může být obrovská rána do dodavatelských řetězců.

Přístavy na západním pobřeží čelí vážnému přetížení, které je z velké části zodpovědné za nedostatek kontejnerů a následně vyšší sazby za přepravu po celém světě. Stávka by problém vážně prohloubila.

Pokud se zaměstnavatelé a odbory na několika kontinentech rychle nedohodnou, vlna stávek by mohla prohloubit krizi dodavatelských řetězců.

Zdroj: trans.info