Spotové a smluvní přepravní sazby v námořní dopravě jsou na sobě téměř nezávislé

Dynamický propad na spotovém trhu kontejnerové přepravy zatím neměl silný dopad na smluvní trh. Hodnota indexu dlouhodobých přepravních sazeb pro kontejnerovou přepravu XSI se v září snížila o pouhých1,1 %, zatímco kompozitní spotový index Drewry WCI klesl za měsíc o třetinu.

Jak uvádí Xeneta v zářijovém vydání svého monitoringu, první snížení smluvních sazeb od začátku roku naznačuje, že odesílatelé jsou stále schopni uzavírat nové smlouvy s nižšími sazbami a snažit se znovu vyjednat změnu podmínek dříve uzavřených smluv.

Xeneta zaznamenává nejdynamičtější pokles v segmentu přepravy z Asie – hodnota tohoto subindexu XSI se oproti předchozímu měsíci meziměsíčně snížila o 3,0 % na 223,2 bodu. Subindex vývozu do Asie se meziměsíčně snížil o 1,2 %.

Index dovozu do Evropy klesl v září oproti srpnu o 1,7 %, vývozu pouze o 0,1 %.

Segment amerického kontejnerového exportu zůstává jediným, kde smluvní sazby nadále rostou. Hodnota tohoto subindexu v září oproti srpnu vzrostla o 0,3 % a dosáhla rekordního maxima 151,2 bodu v historii indexu. Index XSI pro americký dovoz následoval obecný trend – 0,7 % meziměsíčně.

Xeneta předpovídá, že index bude nadále klesat a tempo se pravděpodobně bude zrychlovat, protože rozdíl mezi smluvními a spotovými trhy dosáhl na většině tras rekordních úrovní: index smluvních sazeb XSI je nyní o 112 % vyšší než loni v září a spotové sazby jsou již více než dvojnásobné oproti předchozímu roku.