Silniční nákladní doprava v Evropě: různorodý tlak na sazby

Sazby silniční dopravy v Evropě dosáhly rekordních úrovní, ale podle zprávy připravené dopravními analytiky Transport Inteligence (TI) a Upply se růst ve třetím čtvrtletí prudce zpomalil.

Důvodem zpomalení růstu je zjevné zpomalení spotřeby a průmyslové výroby v Evropě. Stav zásob ve skladech v Evropě je navíc velmi vysoký, což také snižuje objem objednávek na přepravu v posledním čtvrtletí roku.

Přitom stále existují faktory, které stimulují růst sazeb. Především vysoké ceny pohonných hmot. Analytici TI a Upply odhadují, že náklady na palivo by dnes mohly činit až 50 % celkových nákladů dopravce, ve srovnání s přibližně jednou třetinou před pandemií.

Nedostatek řidičů je také problémem pro dopravce v celé Evropě a nic nenasvědčuje tomu, že by se tento problém v příštích letech vyřešil. Situace se navíc může jen zhoršit odchodem do důchodu velké skupiny řidičů ve věku 50+.

Nová zpráva IRU ukazuje, že nedostatek řidičů nákladních vozidel a autobusů v Evropě se vymyká kontrole. Studie IRU varuje, že pokud nebudou přijata účinná opatření, může se deficit do 4 let ztrojnásobit.

Podle IRU je podíl mladých řidičů kamionů nízký, pouhých 6 %, a to mimo dobrých platů a trvale vysoké míry nezaměstnanosti mladých lidí v mnoha zemích.

Zdroj: trans.info