Sazby za přepravu: aktuální situace a prognózy

Sazby za přepravu zboží všemi druhy dopravy nejsou stabilní, většinou rostou. Přečtěte si konsolidované odborné informace o aktuálním stavu trhu, důvodech růstu sazeb a prognózách na nejbližší období.

AUTOMOBILOVÁ DOPRAVA

Sazby přepravného v silniční nákladní dopravě dlouhodobě rostou a podle všech znaleckých posudků budou růst i nadále.

Dynamika průměrného růstu sazeb v hlavních směrech dovozu z Evropy do Ruska v roce 2021 (podle údajů Marketingového oddělení TELS)

rate_21.jpg


Jaké faktory ovlivňují růst sazeb:

Faktor 1: Růst poptávky

Na přepravním trhu do/z Evropské unie se objem silniční nákladní dopravy za leden až říjen 2021 zvýšil ve směru dovozu do Ruska o 9,7 %, vývoz vzrostl o 16,5 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2020.

Poptávka po mezinárodní silniční dopravě roste spolu s oživením globální ekonomiky.

Faktor 2. Nedostatek přepravní kapacity

Převis poptávky nad nabídkou vždy tlačí sazby nahoru. K rostoucímu nedostatku přepravních kapacit dnes přispívá několik důvodů:

  • Nárůst poptávky po přepravě (až 50 % na některých směrech).
  • Trvalý a stálý pokles počtu řidičů. Podle IRU v Evropě v roce 2021 chybělo celkem asi 400 000 řidičů. Neustále probíhá migrace kvalifikovaných řidičů v západním směru. S oživením poptávky po dopravních službách se bude nedostatek řidičů zhoršovat a v příštím roce bude v Rusku činit 24% a v Evropě 17%.
  • Zácpy na hranicích snižují množství volných vozidel pro nakládku. Na hranicích s Evropskou unií se pravidelně hromadí fronty několika tisíc kamionů, které stojí až několik dní v nečinnosti.

Faktor 3. Rostoucí náklady dopravců

Náklady silničních dopravců dlouhodobě rostly rychleji než přepravní sazby. Za poslední rok tyto náklady vzrostly natolik, že trh již není schopen udržet sazby. Náklady na nákladní dopravu rostou z různých důvodů:

  • Rostoucí náklady na pohonné hmoty. Zároveň s růstem světových cen ropy od května 2020 se náklady na pohonné hmoty v Evropě neustále zvyšují a od října loňského roku vytvářejí nové rekordy. V Ruské federaci jsou náklady na pohonné hmoty brzděny tlumicími mechanismy v rámci inflace. Inflační cíl v Ruské federaci je však na úrovni 4 % a v roce 2021 byla inflace více než 8 %. Takže palivo v Ruské federaci také výrazně zdražilo.
  • Růst nákladů na vybavení. Podle ruské analytické agentury Russian Automotive Market Research za posledních pět let nákladní automobily v Rusku zdražily o 72,2 %. Podobná dynamika je zaznamenána na mnoha trzích. Náklady na pořizované zařízení vzrostly nejen kvůli jeho nominální hodnotě, ale také kvůli nárůstu úrokových sazeb na leasing a úvěry.
  • Růst mezd řidičů. Nedostatek řidičů vede k tomu, že majitelé dopravních podniků musí neustále zvyšovat mzdy řidičům, aby si udrželi cenný personál. Podle majitelů dopravních společností se v posledních několika letech úroveň mezd řidičů každoročně zvyšovala minimálně o 10 %.
  • Zvýšení nákladů na organizaci přepravy. Komplikace a prodloužení doby průjezdu hranic si vyžádají zvýšené náklady. Na hranicích Běloruska s Evropskou unií mohou auta od prosince loňského roku stát až několik dní, což dopravce podle hrubých odhadů stojí asi 150 dolarů za den. Vzhledem k postupnému zavádění v Evropské unii ustanovení Balíku mobility rostou náklady dopravců na zajištění požadovaných podmínek na odpočinek řidičů v zemích EU, vracení vozidel na základny apod.

Kromě výše uvedeného můžeme přidat takové obchodní výdaje, jako je zvýšení mýtného, ​​inflace, propady směnných kurzů, sankční omezení, nevyrovnanosti v dovozu a vývozu (nárůst prázdných jízd) atd.

Názory na to, o kolik porostou sazby silniční nákladní dopravy v roce 2022, se pohybují v rozmezí od 20 % do 50 %. Při současných trendech a slabých vyhlídkách na zlepšení situace na trhu přepravy jinými druhy dopravy je zvýšení sazeb u silniční nákladní dopravy až o 50 % docela možné.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Jedním z hlavních problémů na dnešním trhu námořní kontejnerové dopravy jsou zácpy v přístavech. Data z Seaexplorer (index, který sleduje počet nečinných lodí v největších světových kontejnerových přístavech) ukazují, že asi 600 kontejnerových lodí je v současnosti nečinných zakotvených nebo na trase v klíčových přístavech. A to je asi 10 % celkového vozového parku kontejnerů.

Proto navzdory tomu, že se kapacita celosvětového kontejnerového loďstva v roce 2021 zvýšila o 4,5 % (na 24,97 milionů TEU), nesnížilo se tím napětí v odvětví v důsledku mnohonásobného prodloužení doby zpoždění kontejnerů v přístavech. Začátek roku 2022 stále nevypadá optimisticky. „Všechna dostupná data naznačují, že problémy s přetížením a narušeními se zatím jen zhoršují,“ varuje Sea-Intelligence.

Podle indexu Ocean Timeliness se dodací lhůty kontejnerů během pandemie zhruba zdvojnásobily. U tras z Asie do Evropy se průměrná doba dodání kontejneru před pandemií pohybovala od 55 do 60 dnů, 2. ledna ta doba dosáhla 108 dnů.

Odborníci z Centra pro ekonomické prognózování Gazprombank říkají o tom, že od začátku roku 2022 se průměrný index nákladů na lodní dopravu ve světě ustálil pod maximy ze září loňského roku o 10 % – na úrovni 9,4 tisíce dolarů za 40stopý kontejner. K dalšímu snížení cen může dojít po skončení Nového roku v Číně (1. až 6. února) a ve střednědobém horizontu, až budou nové lodě uváděny do provozu.

Experti Gazprombank poznamenávají, že podle předběžných odhadů objem světového obchodu s námořním kontejnerovým nákladem ve světě v roce 2021 vzrostl o 7–9 %, a růst bude pokračovat. Proto by se nemělo očekávat výrazné snížení sazeb za přepravu.

Udržování vysokých sazeb za přepravu pomůže také skutečnost, že sazby za pronájem kontejnerových lodí se v lednu vyšplhaly na nová maxima uprostřed pokračujícího boomu poptávky po tonáži, řekl Alphaliner. Ceny rostou ve všech segmentech flotily, ale nejdynamičtější růst zaznamenává segment malých plavidel s kapacitou 3,5 tis. TEU. Smlouva o pronájmu takového plavidla na dobu 36 měsíců bude nyní stát 60 000 USD za den, ačkoli před několika týdny se sazba pohybovala kolem 45 000 USD za den.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Na trhu železniční kontejnerové dopravy poptávka roste rychlým tempem a je omezena infrastrukturními omezeními. Nádraží často nezvládají proud kontejnerových vlaků, kontejnery mohou nečinně čekat na vykládku i několik dní.

„Další napětí v situaci je dáno obtížnou situací v námořní kontejnerové přepravě, kde se několikanásobně zvýšily sazby za přepravu, ale zároveň se zvýšila i poptávka po přepravě,“ vysvětluje tiskový servis RZD Logistiky. „Nyní dochází k restrukturalizaci globálních dodavatelských řetězců. Tento proces je poměrně zdlouhavý a bolestivý, takže nelze očekávat okamžité vyřešení situace.“ Podle RZD Logistiky se situace nevrátí k normálu dříve než začátkem roku 2023.

Přeprava kontejnerů na železniční síti v Rusku v roce 2021 vzrostla o 12,1 % ve srovnání s rokem 2020 a činila 6,5 ​​milionů TEU. Tranzit se zvýšil o 34,4 % a přesáhl 1 milion TEU.

Počet jízd kontejnerových vlaků mezi Čínou a Evropou se loni zvýšil o 22 % ve srovnání s rokem 2020 a podle tiskové agentury Xinhua dosáhl 15 000. Tranzit kontejnerů z Číny do Evropy přes Kaliningrad se zvýšil 2,6krát.

Čínské noviny Global Times (Huanqiushibao) zveřejnily výsledky průzkumu mezi účastníky trhu kontejnerové železnice na téma možného zrušení státních dotací na exportní přepravu. Úplné zrušení dotací očekávají respondenti v roce 2022.

Připomeňme, že od roku 2012 čínská vláda dotuje železniční dopravu, aby stimulovala export čínských produktů. Dotace umožnily výrazně snížit sazby železniční dopravy z průměrných 9 000 USD na 5 000 USD/FEU s další stabilizací na 5 500 USD/FEU.

Čínská vláda v posledních dvou letech účelově snižovala dotace, protože poptávka rostla. V současnosti dotace kompenzují čínské železnici zhruba tisíc dolarů za kontejner.

Sazby za kontejnerovou přepravu z Číny do Ruska a Evropy po železnici se zvýší nejen kvůli očekávanému zrušení čínských dotací a zvýšené poptávce. V souladu s novou dopravní strategií přijatou v Ruské federaci bude indexace drahých tarifů za kontejnerovou přepravu ruskými železnicemi činit téměř 12 %.

LETECKÁ DOPRAVA

Objem letecké nákladní přepravy ve světě v roce 2021 vzrostl o 6,9 % ve srovnání s obdobím před Covidem 2019, uvádí tisková zpráva Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). Zároveň došlo k výraznému snížení přepravní kapacity v důsledku mnohonásobného snížení počtu linkových letů, které byly využívány k přepravě zboží v zavazadlových prostorech.

Podle Baltic Exchange Airfreight Index a TAC Freight, které sledují výkyvy cen letecké nákladní přepravy, v prosinci 2021 ceny na trasách ze Šanghaje do Severní Ameriky poprvé dosáhly 14 USD za 1 kg nákladu – za pouhé tři měsíce se cena téměř zdvojnásobila. Podobný růst byl zaznamenán na trase z Hongkongu do Evropy a Spojených států a také na transatlantických trasách mezi Frankfurtem a Severní Amerikou.

Trh letecké dopravy z Číny se bude vyznačovat nedostatkem přepravních kapacit ještě po dlouhou dobu, mimo jiné kvůli zákazu Úřadu civilního letectví Číny přepravovat náklad (s výjimkou zdravotnického zboží) na palubách osobních letadel. Šíření nového kmene koronaviru neumožní v blízké budoucnosti obnovení osobní letecké dopravy. To znamená, že sazby za leteckou přepravu z Číny, které v roce 2022 vzrostly na rekordní úroveň, pravděpodobně nebudou trvale klesat.

Agentura pro bezpečnost letectví Evropské unie (EASA) a Federální úřad pro letectví USA (FAA) v současné době prodlužují dočasná povolení pro umístění nákladu na palubách osobních letadel do července 2022.

Použité zdroje: Marketingové oddělení TELS, TASS, ati.su, rzd-partner.ru, infranews.ru, seanews.ru