Sazby námořní dopravy v rámci dlouhodobých smluv nadále zaznamenávají růst

Navzdory výraznému poklesu spotových sazeb kontejnerové dopravy (podle indexu Drewry jsou již pod loňskou úrovní), přepravní sazby u dlouhodobých smluv dosahují rekordní ukazatele už čtyři měsíce po sobě a podle analytické agentury Xeneta v červnu vzrostly o 10 % ve srovnání s květnem. Od začátku roku vzrostla hodnota globálního indexu XSI o více než 70 %. Ve srovnání s červnem 2021 se smluvní sazby zvýšily o 170 %.

Subindex dlouhodobých sazeb za přepravu asijského kontejnerového dovozu se v červnu oproti květnu zvýšil o 5,0 % (+62,5 % červen 2022 ve srovnání s červnem 2021; +33,3 % od začátku roku). Exportní subindex pro Asii vzrostl výrazněji: +11,6 % (+200,6 % červen oproti červnu; +81,3 % od začátku roku).

Smluvní sazby za přepravu dovozu do Evropy minulý měsíc vzrostly o 13,7 % (+163 % červen oproti červnu; +58,9 % od začátku roku). Sazby v exportním segmentu vykázaly minulý měsíc nárůst o 6,2 % (+148,2 % červen oproti červnu; +84,9 % od začátku roku).

Připomeňme, že spotové sazby (index Drewry) za přepravu kontejnerů z Číny do evropských přístavů Středozemního moře byly v červnu nižší než loni o 2,3 %. Pokles na trasách do přístavů severní Evropy činil 19,8 %.

Experti společnosti Xeneta poukazují na pokles spotových sazeb, který může stále více motivovat odesílatele k odstoupení od tradičních dlouhodobých smluv. Situaci zhoršují blížící se stávky v přístavech (v Evropě a možná i v USA), které by mohly dále podkopat spolehlivost dodávek. Kromě toho Spojené státy přijaly zákon o námořní reformě, který má zabránit lodním společnostem ve spekulacích s cenami, zároveň rostoucí inflace by mohla ovlivnit spotřebitelskou poptávku a zpomalit ekonomickou aktivitu.

Podle různých zdrojů je zhruba 75 % přeprav realizováno na základě smluvních vztahů.