Vážení kolegové a partneři!
Rádi bychom se s vámi podělili o statistické a prognózní informace o růstu sazeb ze strany evropských silničních dopravců. Tyto údaje jsou důležité pro pochopení vyhlídek trhu nákladní dopravy jak v rámci Evropské unie, tak ve směru do/z Evropy.
Růst cen pohonných hmot stimuluje růst sazeb ze strany polských dopravců
Vysoké ceny pohonných hmot v Polsku jsou z velké části důsledkem kombinace relativně drahé ropy a slabého směnného kurzu zlotého, který přetrvává od března 2020.
Zároveň kotace ropy Brent na aukcích již přesáhly 86 amerických dolarů za barel (říjen 2021), což se stalo poprvé za poslední 3 roky. A míra inflace v Polsku v říjnu 2021 byla 5,5%, což je nejvyšší míra za posledních 20 let.
Dynamika změn maloobchodních nákladů na pohonné hmoty v Polsku, EUR/litr
Ceny pohonných hmot od května 2020 trvale rostou. Od října 2021 cena téměř dosáhla svého historického maxima v roce 2012. Ceny pohonných hmot v Polsku se tak nejen blíží absolutním nominálním rekordům, ale jsou mnohem vyšší než před rokem.
Mimochodem, situace s růstem maloobchodních cen pohonných hmot je typická nejen pro Polsko, ale je to obecný trend, kterému čelí země eurozóny nebo Rusko. Důvodem je především růst cen ropy a také ekonomické faktory.
Jakékoli změny nákupní ceny pohonných hmot pro dopravní společnosti okamžitě vedou ke zvýšení nákladů pro celý logistický řetězec. V průměru se náklady na pohonné hmoty pro dopravní společnosti pohybují od 20% tarifu a zvýšení této složky může výrazně ovlivnit konečnou sazbu za přepravu.
Situaci potvrzují aktuální údaje o dynamice růstu sazeb pro hlavní směry vývozu z Evropy do Ruska v roce 2021.
Předpokládá se, že tento trend se udrží až do konce roku 2021 a bude pokračovat i v roce 2022. Předpokládané tempo růstu v roce 2022 je na úrovní +3,6 procentních bodů.
Balíček mobility podnítí zvyšování sazeb v roce 2022
Balíček mobility Evropské unie mění způsob fungování mezinárodní silniční dopravy. Nařízení se týká:
- Povinného odpočinku řidičů;
- Návratu řidičů na základnu;
- Prodloužení doby řízení vozidla;
- Kabotážních a třetizemních operací;
- Pravidel pro delegování řidičů;
- Licencí a tachografů pro dopravce s vozovým parkem 2,5 až 3,5 tuny v mezinárodní dopravě;
- Výměny tachografů.
Část požadavků Balíčku mobility (rozvrh práce a odpočinku, povinnost návratu do země registrace atd.) začala platit 20. srpna 2020. Brzy se dopravci budou muset vypořádat s dalšími změnami v silniční legislativě.
Smyslem změn v mezinárodní dopravní legislativě je podle Evropské komise udržet rovnováhu mezi bezpečností řidičů, sociální spravedlností a vyváženou ekonomikou a zároveň dbát na tržní a ekonomické potřeby zemí EU. Hlavním cílem Balíčku mobility je zlepšit pracovní podmínky řidičů ve všech zemích EU.
Jak ale říkají polské dopravní asociace o Balíčku mobility, tyto úpravy se mohou stát „hřebíčkem do rakve“ mezinárodní přepravy polských společností, které budou nuceny se přestěhovat do západní Evropy. To znamená, že budou právně převádět své firmy a platit daně na území západní Evropy.
Například ve Francii je 51% tuzemského zboží přepravováno polskými dopravci (kabotáž), protože ve Francii není dostatek vlastních přepravních kapacit. Podobnou situaci lze pozorovat i v Německu.
Podle propočtů velkých dopravních společností v Polsku se mohou v důsledku implementace dalších fázi Balíčku mobility zvýšit náklady na vnitroevropskou přepravu v průměru o 30%.
Dnes je stále těžké určit, o kolik se sazby zvednou po implementaci třetí etapy Baličku mobility. Můžeme však s jistotou říci, že se tak začne dít od druhého čtvrtletí roku 2022.
***
Odborníci Skupiny Společností TELS neustále sledují stav logistického trhu a optimalizují dodavatelské řetězce, přičemž se snaží v maximální možné míře zachovat dříve dosažené dohody se zákazníky a partnery za současných okolností. Je však třeba počítat s výraznými změnami podmínek práce se silničními dopravci, abychom s nimi udrželi stabilní vztahy a poskytli zákazníkům potřebný objem přepravních kapacit.
Oddělení Marketingu Skupiny Společností TELS