Rejdaři dávají přednost přepravě nákladů za spotové sazby na úkor kontraktů

Podle nejnovějšího indexu WCI Drewry z 6.června činily sazby na trase Šanghaj-Rotterdam 6032 amerických dolarů, což je o 14 % více než v předchozím týdnu. Na trase z Číny do Janova činil růst dokonce 17 % a dosáhl 6664 dolarů za kontejner.

Růst za poslední dva měsíce připomíná explozi sazeb za kontejnerovou přepravu během pandemie. Meziročně se aktuální sazby za fracht na trase do Rotterdamu zvýšily o 315 % a na trase do Janova — o 214 %.

Špičková sezóna právě začíná, takže poptávka po přepravních kapacitách zůstane na vysoké úrovni.

Nesoulad mezi sazbami dle dlouhodobých kontraktů a prudce rostoucími spotovými cenami také vede k tomu, že rejdaři dávají přednost spot přepravě. Mnozí dovozci si stěžují, že se rejdaři vyhýbají kontraktním nákladům za nižší ceny a soustřeďují se na zboží, které se nakupuje za aktuální vysoké spotové ceny. Rejdaři nerespektují nic a myslí jen na svůj zisk, citujeThe Loadstar slova manažera asijské společnosti-importéru. A zpravidla nejvíce trpí malí dopravci a speditéři.

Poradenská společnost Xeneta koncem května psala, že červen by měl přinést další růst sazeb na hlavních trasách z Asie do Evropy a Severní Ameriky.

Zdroj: trans.info