Provoz po Nové hedvábné stezce do/z Evropy se snížil o 38%

Podle údajů, které zveřejnila čínská státní železniční společnost China National Railway Group, počet nákladních vlaků vypravených po euroasijských trasách loni dosáhl rekordních 16 tis. Po koridorech Nové hedvábné stezky bylo přepraveno 1,6 milionu TEU. Navzdory nestabilní mezinárodní situaci vykázala loni nákladní doprava po Nové hedvábné stezce nárůst o 9 % ve srovnání s předchozím rokem a o 10 % ve srovnání s rokem 2020.

Zároveň se podle ERAI (New Silk Road Container Rate Index, vytvořený holdingem kazašských, ruských a běloruských železnic) snížil objem dopravy mezi Čínou a zeměmi Evropské unie (v obou směrech) o více než 38 % ve srovnání s rokem 2021 (z 618 180 TEU na 386 374 TEU).

Objem zboží přepraveného ve směru Evropy klesl ze 409 458 TEU v roce 2021 na loňských 262 194 TEU (-36 %). Objem zboží přepraveného z Evropské unie do Číny se snížil o 40 %, ze 208 722 TEU na 124 098 TEU.

Pokles objemu nákladu je důsledkem globální energetické a výrobní krize a čínských vnitřních omezení kvůli rostoucím případům COVID-19. Odborníci podotýkají, že vztahy mezi Evropou a Čínou mají tendenci se zlepšovat, obě strany vyjadřují přání užší spolupráce. Uvolnění čínské politiky vůči COVID-19 by mohlo vést k dalšímu nárůstu dopravy.

Obecně se situace v čínském zahraničním obchodu nezhoršila. Vývoz této země v roce 2022 vzrostl o 7 % na 3,59 miliardy dolarů a dovoz o 1,1 % na 2,72 miliardy dolarů.

Zdroj: trans.info