Pokles sazeb za silniční dopravu v Evropě na začátku roku je dočasným jevem

Náklady na silniční dopravu v Evropě vzrostly v roce 2022 o 13 %, podle zprávy digitálního zasilatele Senndera na základě sazeb, které platí svým dopravcům. Jeden z největších nárůstů (24 %) vykázala trasa z Polska do Německa.

Hlavními důvody zdražení evropské dopravy byly především zdražení pohonných hmot a nedostatek řidičů. Během léta navíc nízká hladina Rýna vedla ke zvýšení poptávky po přepravních kapacitách, což ve spojení s nedostatkem řidičů mělo za následek vyšší ceny na vnitrozemských i vnějších německých linkách.

Rok 2023 však přinesl jiný trend: tradičně slabou poptávku po přepravě na začátku roku umocnil ekonomický pokles v Evropě. V lednu i únoru 2023 došlo ke snížení sazeb – na konci druhého měsíce letošního roku byla úroveň sazeb o 4 % nižší než v lednu 2022.

Podobný trend byl patrný i na datech burzy Trans.eu.

Thomas Christenson, hlavní provozní ředitel společnosti Sennder, říká, že situace se snížením sazeb na spotovém trhu nemůže trvat dlouho: dopravci operují s malou marží, takže sazby nemohou klesnout mnohem níže. A za předpokladu, že se Evropa začne v druhé polovině roku zotavovat, můžeme očekávat výrazné zvýšení sazeb, protože nedostatek řidičů bude opět pociťován akutněji a ceny ropy se vrátí na své historické úrovně.

Hodně bude záležet na oživení čínské ekonomiky po zrušení restrikcí kvůli koronaviru. Zvýšená poptávka v Číně by mohla stimulovat evropský průmysl.

Zdroj: trans.info