Natalya Zuj, vedoucí právního oddělení, skupina společností TELS
Na pozadí růstu počtu kriminálních incidentů na trhu nákladní dopravy právní oddělení skupiny společností TELS opět připomíná svým zaměstnancům a partnerům , jak důležité je dodržovat „pravidla prevence“ krádeží nákladu a postupy pro přijímání smluvních partnerů k přepravě.
Podvodníci jednají obratně a důmyslně, mají znalosti v oblasti nákladní dopravy, psychologie, snadno získávají důvěru manažerů, snaží se je ukolébat a pobídnout k neobezřetným činům s porušením pokynů pro přijímání dodavatelů do práce.
Na konci roku 2019 byly na základě pojistných událostí deklarovaných v TTClubu nejčastěji odcizeny následující skupiny nákladu:
- 28% jídlo a pití;
- 13% elektronika;
- 10% alkohol a tabákové výrobky;
- 7% produkty automobilového průmyslu;
- 6% spotřební zboží;
- 5% stavební materiály;
- 31% ostatní skupiny zboží (kovy, paliva, chemikálie a další).
Analýza pojistných událostí umožňuje sestavit seznam typických situací, které mohou vést ke krádeži nákladu.
Zadávání objednávek na internetu
Podvodníci hledají na internetu informace o nákladu nabízeném k přepravě, kontaktují manažery a nabízejí své služby za atraktivní ceny. Mělo by být vyloučeno umísťování nabídek na internetu ve veřejném přístupu, internet by měl být používán pouze k vyhledávání, ověřování a výběru subdodavatelů pro přepravu v budoucnu.
Komunikace se subdodavatelem pouze prostřednictvím mobilní komunikace a veřejných platforem
Podvodníci navazují kontakt, nabízejí volná auta v různých regionech, vytrvale žádají o objednávky, zjišťují kategorie přepravovaného zboží a jejich cenu. Veškerá komunikace se zároveň provádí výhradně prostřednictvím mobilního telefonování a přes elektronickou poštu z „veřejných“ serverů (gmail, yandex atd.), v messengerech.
V takových případech by mělo být zjištěno a ověřeno telefonní číslo subdodavatele, rovněž firemní web a e-mailová adresa, adresa kanceláře uvedená jako faktické sídlo společnosti.
Postrádání internetových zmínek
Seriózní, skutečně fungující dopravní společnost se musí na internetu zmiňovat. Kromě recenzí o společnosti na internetovéch prostorech si musíte prostudovat také webové stránky společnosti.
Velcí podvodníci mohou vytvářet klonované stránky reálných přepravních společností. Adresa webové stránky se může lišit pouze o jedno písmeno, takže je třeba tomu věnovat pozornost a porovnávat adresu webové stránky potenciálního dodavatele v různých zdrojích na internetu.
Registrační dokumenty jsou pochybné
Měli byste být ostražití, pokud: poskytnuté dokumenty vyvolávají pochybnosti o důvěryhodnosti/pravdivosti, společnost je zaregistrována nebo je znovu zaregistrována v tomto roce, změnil se majitel, vlastní jeden automobil.
Podvodníci často používají od působících společností dokumenty a data, která byla dříve přijata faxem nebo stažena z veřejných stránek. Po krádeži reálná společnost přirozeně popírá svůj vztah k přepravě.
Po obdržení souboru registračních dokumentů je proto nutné pečlivě zkontrolovat jejich důvěryhodnost, porovnat s informacemi dostupnými na webových stránkách úřadů odpovědných za registraci společností, doporučuje se také kontaktovat vedení společnosti, nikoli jejího manažera.
„Páteční syndrom“
K většině krádeží dochází u zásilek, které začínají v pátek s doručením do vzdáleného cíle po víkendu nebo svátcích. V přiděleném čase se podvodníkům podaří nejen se skrýt s nákladem, ale také ho bez překážek prodat. Během těchto období byste měli odmítnout používat neověřené subdodavatele, i kdyby vám to hrozilo pokutou za pozdní odeslání.
Sub-subdodavatelské objednávky
Dokonce i nejdůkladnější prověření přivolaného subdodavatele je zcela bezvýznamné, pokud tento předá objednávku sub-subdodavateli, který žádným ověřením neprošel. Není třeba se uspokojovat nadějí, že se naskytne příležitost získat náhradu za ztráty od nedbalého subdodavatele – v praxi buď zkrachuje, nebo bude využívat jakoukoli příležitost, aby se vyhnul velké finanční odpovědnosti. Doporučuje se zakázat další sub-subdodávky určitých objednávek nebo se dohodnout na takovém schématu práce se svými subdodavateli ve smlouvě, aby se zabránilo nekontrolovanému zapojení společností třetích stran.
Použití „naslepo“ svědomitého dopravce nebo řidiče
Jedním z tradičních podvodných schémat je najmout si svědomitého dopravce, který má všechny požadované registrační doklady a platné pojištění odpovědnosti za škodu. V průběhu přepravy však dopravce nebo jeho řidič obdrží instrukci (někdy pouze telefonicky!) od podvodného subdodavatele s odkazem na vlastníka nákladu – předat náklad jinému příjemci, než který byl dříve uveden v objednávce. Náklad je tedy v rukou podvodníků a dopravce, který objednávku uskutečnil, se odvolává na pokyny svého přímého zákazníka.
Pokud předáváte drahý likvidní náklad s dříve neznámým zprostředkovatelem, musíte se ujistit, že byl dopravci a jeho řidiči oznámen kategorický zákaz poslání nákladu na jinou adresu bez potvrzení odesílatele.
Výměna vozidla
Krátce před nakládkou podvodníci zasílají informace o výměně vozidla určeného pro nakládku. Přepravce nemá čas na kontrolu daného vozidla a někdy tomu vůbec nepřikládá žádný význam – jednoduše změní číslo automobilu v přepravní objednávce.
Výměnám vozidel je třeba věnovat zvláštní pozornost – vyjasněte důvody výměny, znovu zkontrolujte vozidlo a řidiče a také upozorněte přepravce na nepřípustnost nakládání neschváleného vozidla.
Neplatná pojistná smlouva
Zřídka se společnosti s platnými pojistnými smlouvami dopouštějí podvodu. Ve většině případů podvodníci předkládají falešnou pojistnou smlouvu, pojistnou smlouvu třetí strany, neplacenou smlouvu nebo smlouvu na krátkou dobu pojištění – obvykle na dobu očekávané nakládky.
Chcete-li zkontrolovat platnost pojistné smlouvy, měli byste přijmout příslušná opatření, a to zaslat písemnou žádost pojišťovně, která pojistku vydala, nebo zavolat na telefonní číslo a upřesnit informace o pojistné smlouvě a poznamenat kontaktní údaje zaměstnance pojišťovny, který vám tyto informace poskytl.
Jak TELS ověřuje své dodavatele?
Pokyny pro přijímání dodavatelů k práci na přepravě zboží ve společnosti TELS jsou aktualizovány, jakmile jsou k dispozici informace o nových druzích podvodných schémat. Pokyny se plní na úrovni obchodních procesů se systémem programového a organizačního řízení. Dodavatel je kontrolován na všech úrovních – od historie vzniku dopravní společnosti a změn ve složení zakladatelů, souladu dokumentů se schválenými vzorky země registrace až po informační ověření pověsti. Podle pokynů mohou být další příznaky nekalé struktury:
- informace v předložených dokumentech neodpovídají informacím získaným z našich zdrojů;
- neexistují záznamy o činnosti dodavatele;
- za posledních 1,5 roku došlo ke změně ve vlastnictví a druhu činnosti;
- společnost je zaregistrována na adrese hromadné registrace;
- neexistuje žádný web; buď web existuje, ale vyvolává pochybnosti (nedávno vytvořený, špatně vyplněný, vývojář není uveden atd.);
- neexistuje pevné telefonní spojení s organizací; telefon pevné linky uvedený v dokumentech organizace patří zprostředkovateli (dispečerovi) nebo vůbec není;
- neexistují žádné informace o předkládání povinných finančních výkazů;
a další, celkem více než 20 bodů, s definicí příznaků nesvědomitosti, které nebudeme plně zveřejňovat, abychom neoslabili účinek kontroly.