Podniková platební neschopnost je v Evropě na vzestupu

V Evropě došlo k výraznému nárůstu platební neschopnosti v dopravním průmyslu. Krize posledních let znamenaly pro odvětví dopravy a logistiky stále složitější úlohy a výzvy, a to nejen v Německu, ale v celé Evropě. Ve Francii dosáhl počet bankrotů nejvyšší úrovně od roku 1990 a v Polsku bylo jen v letošním roce zahájeno více než 2 000 restrukturalizací podniků s cílem zabránit platební neschopnosti a likvidaci.

Podle předběžných informací Spolkového statistického úřadu (Destatis) ze dne 9. srpna 2024 vzrostl v Německu v červenci 2024 počet běžných insolvenčních návrhů o 13,5 % ve srovnání se stejným měsícem loňského roku. K většině případů insolvence došlo v odvětví dopravy a skladování. Předpokládá se, že tento trend bude pokračovat až do konce roku 2024.

Podle nejnovější zprávy Svazu dopravních a logistických podniků Francie (Union TLF) se dopravní průmysl potýká s trvale slabým podnikatelským prostředím a rostoucími výrobními náklady, což vede k alarmujícímu nárůstu bankrotů. Podle zpravodajských portálů Ellisphere a L'Officiel des Transporteurs zahájilo ve druhém čtvrtletí roku 2024 úpadkové řízení 603 podniků silniční dopravy, což je o 45 % více než ve stejném období loňského roku. Za poslední dva roky nárůst činil 73 %.

V první polovině roku 2024 bylo v Polsku zahájeno 2 261 restrukturalizačních řízení ve srovnání s 2 071 v předchozím roce. Před pouhými osmi lety, kdy vstoupila v platnost pravidla pro restrukturalizační řízení, bylo zahájeno pouze 212 restrukturalizačních řízení. Nižší objednávky, nižší přepravní sazby a vyšší provozní náklady přispěly ke zhoršení finanční situace mnoha společností. Restrukturalizace může být pro mnoho společností jediným řešením, jak se vyhnout konkurznímu řízení.

V loňském roce podalo ve Spojeném království insolvenční návrh více společností než během finanční krize v roce 2008. Odvětví nákladní dopravy bylo obzvláště těžce zasaženo. Téměř 500 dopravců muselo v loňském roce ukončit činnost a více než 250 letos, což je o 10 % více než ve stejném období roku 2008.

Zdroj: trans.info