Minulý měsíc byl vytvořen nový rekord v objemech prírůstku světové flotily kontejnerových lodí: podle údajů Linerlytica bylo v červnu celkem dodáno téměř 280 tisíc TEU nové kapacity.
Pro první polovinu roku odhaduje analytik prírůstek flotily na 148 lodí se souhrnnou kapacitou 975 tisíc TEU. Pro druhou polovinu roku, s přihlédnutím k odkládání části plánovaných dodávek, předpokládá se o 20% vyšší nárůst — více než 1,2 milionu TEU. Podle propočtu Linerlytica se k celosvětové flotile kontejnerových lodí v průběhu běžného roku připojí nová tonáž se souhrnnou kapacitou přibližně 2,2 milionů TEU. Předchozí rekord na úrovni 1,7 milionu TEU byl vytvořen v roce 2015.
Podle údajů Drewry zadali rejdaři v letech 2021–2022 objednávky na stavbu kontejnerových lodí s kapacitou přibližně 7,2 milionů TEU, což je vice než za předchozích šest let.
Drewry uznává, že dopravci přijímají určitá opatření k omezení nabídky výkonů, jako je zpomalení lodí, odkládání dodávek nových lodí a zrušení plaveb. Analytici Drewry však varují, že tato opatření zjevně nejsou dostatečná, aby bylo zabráněno dlouhému a bolestivému období přebytečné nabídky, a to minimálně do roku 2026.
Problém je v tom, že dopravci a rejdaři nejsou připraveni zbavit se starých lodí v dostatečném množství. Podle údajů Linerlytica bylo za první pololetí sešrotováno pouze 47 lodí se souhrnnou kapacitou 85 tisíc TEU.