Realizace nestandardních úkolů v segmentu nákladní letecké dopravy je běžnou praxí pro odborníky Skupiny společností TELS. Uvádíme případ jedné z podobných zásilek, kdy samotná přeprava nákladu je nejméně komplikovaná ze všech doprovodných úkolů, které vyžadovaly naléhavé řešení.
Výchozí podmínky: nutné balení a dokumenty nejsou
Oddlělení letecké přepravy nákladů Skupiny společností TELS obdrželo žádost: je nutná potřeba naléhavě přepravit letecky z Číny do Ruska 3,4 tuny (67 sudů) surovin pro výrobu parfémů. Náklad (Hexamethyldiziloxane) sebou představuje hořlavou kapalinu třetí třídy nebezpečnosti.
Yurij Šidlovskij, vedoucí Oddělení letecké přepravy nákladů Skupiny společností TELS: „Máme asi 7 let zkušeností s podobnou přepravou zboží, dodávali jsme ho ještě v dobách, kdy čínští výrobci vůbec nevěděli, jak připravit nebezpečné zboží pro přepravu leteckou dopravou. Museli jsme dělat všechno sami. Dnes se situace výrazně změnila, mnoho podniků v Číně již má příslušné specialisty a osvědčené technologie pro balení nákladu v souladu s požadavky na leteckou dopravu. Ale doposud ještě ne všechny...
Když mi zákazník zavolal, z rozhovoru jsem pochopil, že se s mnohými již předtím konzultoval, ale zatím nemohl dostat vyčerpávající odpovědi. Důvodem bylo to, že jeho dodavatel neměl žádné zkušenosti s vyvážením svých nákladu, nebyly vyřízeny nutné dokumenty, obal pravděpodobně také neodpovídalo požadavkům. Ani dodavatel, ani zákazník nevěděli, jak správně všechno připravit a kdo jim v tom může pomoci“.
Při hledání východiska zákazník vypočítal schéma přímé dodávky nákladu automobilovou dopravou a také požádal o přepravu po železnici. Dodavatel na železnici nakonec odmítl pracovat s takovým nákladem, a náklady na automobilovou dopravu byly vyšší než nabídka dodávky leteckou dopravou ve Skupině společností TELS.
Etapa 1. Příprava nákladu pro přepravu
Přebalování
Jak jsme předpokládali, obal výrobce absolutně nesplňoval požadavky IATA na přepravu nebezpečných nákladů této třídy. Bylo nutné zakoupit si vhodný certifikovaný obal a zorganizovat proces přelévání hořlavé toxické kapaliny.
Přebalování bylo organizováno ve skladu jedné z partnerských společností v Číně, kam bylo dodáno zboží ze skladu dodavatele a nové sudy pro přepravu hořlavých kapalin. Po přelévání byly na 67 sudů nalepeny potřebné nálepky, sudy byly postaveny na 8 palet a spolehlivě zabaleny.
Yurij Šidlovskij: „Ve fázi přípravy zákakzník požádal, aby byl povolen vstup na sklad jeho zástupci, který by sledoval proces přebalování. V takových případech nejsou z naší strany žádné překážky, všechno je průzračné. Část skladovacích postorů, které používáme v Číně, je vybavena kamerami s možností dálkového sledování. Ale pokud zákazník chce se osobně účastnit, fotografovat – žádný problém!“
Příprava dokumentů
Nutný balík dokumentů od dodavatele také nebyl. Získání potřebných certifikátů v takových případech v Číně obvykle trvá dva až tři týdny. S pomocí svých kontaktů odborníci TELS je obdrželi po pěti dnech, poté rychle připravili průkaz o bezpečnosti a prohlášení o nákladu.
V době, kdy byl náklad připraven k další přepravě, byl shromážděn celý balík dokladů pro vývoz a leteckou dopravu.
Etapa 2. Rezervace místa pro náklad a letecká doprava
Yurij Šidlovskij: „Ačkoliv se považují 8 palet s celkovou hmotností 3,4 tuny za poměrně velkou dodávku pro leteckou přepravu, v „klidném“ období nalézt místo na nákladním letadle, a to i pro takové nebezpečné náklady, obvykle není obtížné. Ale v roce 2018 se „vrcholová sezóna“ nějak trvá déle. Možná je to kvůli evropským a americkým sankcím, v důsledku čeho se zvýšil tok zboží z Číny. Přesto jsme se vypořádali s úkolem podle plánu.“
Leteckou společností AirBridgeCargo byl náklad dodán z letiště Šanghaje na letiště Šeremetěvo (Moskva), a po celních procedurách následně na místo určení v Petrohradě.
Výsledky
Po vyřízení této žádosti zákazník obdržel:
- naléhavé dodání nebezpečného nákladu, který byl absolutně nepřipraven pro leteckou dopravu;
- včasné plnění závazků vůči svým protistranám;
- prakticky osvědčený, optimalizovaný technologický řetězec pro dodávku surovin z Číny leteckou dopravou.
Celkové náklady na provedení žádosti včetně všech souvisejících služeb byly nižší než náklady na automobilovou dopravu.