Správa Panamského průplavu hodlá od ledna 2024 výrazně snížit počet denních tranzitních slotů neo-Panamax z osmi na pět, což povede k tvoření dlouhých front před průplavem a ke zpoždění kontejnerových lodí, v důsledku čeho budou dopravce nuceni zavést nové poplatky; pokračující protesty čím dál více ovlivní pozemní přístup do panamských přístavů. Informuje o tom Linerlytica.
Zácpa na kanálu již začala: ve stavu k 26. listopadu čekal u kotviště Panamského průplavu rekordní počet - 22 kontejnerových lodí (s celkovou kapacitou 190 000 TEU). Linerlytica očekává, že se situace během následujících dvou měsíců zhorší, jakmile vstoupí v platnost nové tranzitní kvóty.
Několik dopravců v reakci na tvoření dlouhých front oznámilo o zavedení nových poplatků za tranzit přes Panamu.
Omezení tranzitu lodí přes Panamský průplav na jedné straně a útoky Hůsíů na lodě, které proplouvají Rudým mořem do Suezského průplavu, na straně druhé nutí stále více lodí přeorientovat se na trasu kolem Afriky, informuje The Loadstar
***
Čtyři největších kontejnerové linky, včetně světového lídra Maersk, v souvislosti s nevybíravými ostřelováními obchodních lodí v úžině Báb al-Mandab ze strany Hůsíů přerušily dopravu přes Rudé moře. To znamená, že trasy budou přesměrovany tak, aby se vyhnuly Suezskému průplavu a vedly přes mys Dobré naděje, v důsledku čehož bude cesta trvat o deset dní déle. Čtyři z pěti největších světových kontejnerových linek, které, podle údajů Alphaliner, představují 54 % celkové kontejnerové kapacity, oznámily, že pozastavují provoz přes Suezský průplav. Pohlášení neučinila pouze čínská společnost COSCO.