Nedostatek řidičů nákladních automobilů je vyvíjející se negativní trend

Logistická komunita již dlouhou dobu diskutuje o problému nedostatku profesionálních řidičů. Nejnovější statistiky ukazují, že současná situace představuje nejenom dočasné potíže, ale vyvíjející se negativní trend.

Ziziuk.jpg
Maxim Ziziuk, vedoucí Oddělení automobilové dopravy Skupiny společností TELS

Několik statistických výpočtů:

• Asi 70 % řidičů nákladních automobilů ve Španělsku jsou starší než 50 let (Generální ředitelství dopravy Španělska).

• Ke konci roku 2016 v Německu pouze jedna třetina řidičů s řidičským průkazem skupiny C nebo C+E byla mladší než 45 let; asi 66 % řidičů nákladních vozidel opustí profesi během 15 let (Sdružení německých specialistů logistiky a speditérů).

• Ve Velké Británii se zvyšuje deficit řidičů rychlostí 50 lidí denně; průměrný věk řidičů nákladních automobilů je asi 55 let (noviny The Sun).

• V Polsku chybí asi 100 000 řidičů; největší počet řidičů nákladních vozidel je ve věku od 45 do 50 let (poradenská agentura PwC).

Snížuje se příliv mladých řidičů

Podle údajů PwC, počet vydaných v Polsku řidičských průkazů skupiny C nebo C+E v roce 2006 činil asi 300 tisíc, v roce 2011 – pouze 48 tisíc.

Po zrušení Bundeswehrem v roce 2011 základní vojenské služby se v Německu snížil příliv mladých řidičů: asi 15 tisíc lidí ročně dříve získávali řidičský průkaz v armádě.

Jedním z důvodů, pro které mladí lidé v Evropě volí jiné profese, jsou vysoké náklady na vstup do profese mezinárodního řidiče a těžké pracovní podmínky. Školení na všech řidičských kurzech například v Polsku stojí asi 2 tisíce eur (8,5 tis. Zł).

V Rusku dochází také k poklesu přílivu řidičů nákladních automobilů. V roce 2017 počet nových držitelů řidičských průkazů skupiny C se snížil na 106 400 z 124 600 v roce 2016, řidičský průkaz skupiny D byl vydán 37 900 lidem (v roce 2016 – 42 300).

Dalším důvodem toho, že pro mladé lidi řidičské povolání není lákavé, je vývoj bezpilotních technologií. Testování bezpilotních nákladních vozů je již v plném proudu ve společnostech Uber, Waymo, Starsky Robotics a dalších. Není pravděpodobné, že v příštích 10 letech bezpilotní automobily nahradí živé řidiče, ale mladí lidé posuzují perspektivy poptávky po jejich povolání v budoucnu a rozhodují se pro spolehlivější oblasti pracovní činnosti.

Migrace už nepomůže

Společnosti v západní Evropě si zvykli řešit problém nedostatku řidičů díky migraci řidičů ze zemí východní Evropy. Například, polští řidiči aktivně migrují do Německa, kde jejich platy jsou 1,5krát vyšší. V Polsku je vysoká migrace řidičů z Rumunska, Moldavska, Ukrajiny a Běloruska.

Tento zdroj, jak je však vidět ze statistik, určitě brzy vyschne.

Přibližně 20 % dopravních společností v Polsku mají neustálé problémy s řidiči, 60 % zatím říkají o pravidelných obtížích.

Akutní nedostatek řidičů je zaznamenán v Litvě. Podle úřadu práce, v roce 2016 bylo zaměstnáno 13 000 cizích státních příslušníků v Litvě, z nichž 87 % byli najati jako řidiči nákladních aut.

V Bělorusku v prosinci 2017 bylo v databázi Státní služby zaměstnanosti volných míst pro řidiče třikrát více než uchazečů.

Nová schémata krádeže nákladu

V současné situaci kriminální struktury vypracovávají nová schémata krádeže nákladů.

Až donedávna byly hlavními způsoby krádeže nákladů tyto: a) vytvoření logistických pseudospolečností; b) koupě poctivých dopravních společností podvodníky. Tito dopravci pokračovali ve své činnosti až do okamžiku, pokud se do jejich rukou nedostala velká dávka vysoce likvidního drahého nákladu, poté vozy mizely spolu se zbožím.

Poslední zprávy „z cest“ EU: zboží svým zaměstnavatelům začali krást řidiči-imigranti. Vzhledem k nedostatku řidičů jsou dopravní společnosti nuceny přijímat nejen nezkušené, ale i velmi nespolehlivé pracovníky. Toto i využívají podvodníci.

Příklad z praxe. Pro doručení svého vysoce likvidního nákladu zákazník se obrátil na spolehlivého polského dodavatele, s nímž pracoval dlouhou dobu a úspěšně. Dodavatel svěřil přepravu zboží dvěma řidičům, občanům Ukrajiny, kteří v té době pracovali ve firmě po dobu šesti týdnů. Nějakou dobu po naložení zařízení GPS na palubě přestala vydávat signál, a řidiči – kontaktovat. V tomto konkrétním případě napjatá pozornost manažerů, kteří rychle reagovali na podezřelé faktory, neumožnily podvodníkům odjet pryč daleko, ale zprávy o podobných případech povedených krádeží slyšíme pravidelně.

Zajištění bezpečnosti nákladů v nových podmínkách

Systém výběru a přijetí dopravních společností pro spolupráci vyžaduje neustálé úpravy a doplnění. Konkrétně ve společnosti TELS Předpisy týkající se příjetí dodavatelů (automobilových přepravců) na přepravu zboží jsou aktualizovány každý rok. Předpisy se dodržují na úrovni obchodních procesů se systémem programové a organizační kontroly odborníky pracujícími s dopravními společnostmi.

Nemohu zveřejnit všechny podrobnosti těchto předpisů, abych neprozradil všechny „kontrolní body“ a neoslaboval účinnost výběru. Mohu jen říct, že dodavatel je kontrolován na všech úrovních – od shody dokladů vůči vzorům schváleným v zemi registrace po zjišťování informací o pověsti dodavatele. Příznaky nepoctivé struktury mohou být:

• informace v předkládaných dokumentech nesouhlasí s informacemi získanými z našich informačních zdrojů;

• chybějící historie o činnosti dodavatele;

• během posledních 1,5–2 let došlo ke změně vlastnictví a druhu činnosti;

• společnost je registrována na adrese hromadné registrace;

• neexistuje internetová stránka; nebo stránka je, ale vyvolává pochybnosti (je nedávno vytvořena, špatně vyplněna, není uveden vývojář atd.);

• v organizaci není žádná pevná telefonní komunikace; uvedené v dokumentech organizace číslo pevné linky patří zprostředkovateli (dispečerovi) nebo zcela chybí;

a další; více než 20 bodů se zjištěním příznaků nesvědomitosti.

Od nějaké doby požadavky na poskytovatele dopravních služeb již doplňují podmínky ohledně určitého termínu práce pro řidiče, kteří se podílejí na přepravě vysoce likvidního nákladu.

Důležitým novým prvkem v praxi bezpečnosti dopravy se stává pro dopravní podnik povinná přítomnost systému technických a organizačních prostředků, které umožňují nepřetržité sledování pohybu zboží.

Deficitní nejsou jenom řidiči

Nedostatek kvalifikovaných řidičů nákladních automobilů již přivedl ke zvýšení jejich ceny na trhu. Podle výzkumů webové stránky GorodRabot.ru, během období od února do března 2018 plat řidičů dálkových kamionů v Rusku vzrostl o cca 11 %.

Nedostatek personálu v logistickém průmyslu se však rozšiřuje nejen na řidiče, ale i na kvalifikované řídící pracovníky. V zákulisí výstavy Trans Poland loni zástupci jednoho z předních personálních portálů v Polsku předpověděli celkový deficit kvalifikovaných pracovníků v odvětví logistiky v Evropě na úrovni 250 tisíc lidí v příštích třech letech.

Jedním z účinků tohoto stavu bude pravděpodobně nárůst nákladů na logistické služby. Na podporu této hypotézy společnosti Hermes Germany a GO! Express&Logistics již oznámily zvýšení sazeb za dopravní služby o 4–4,5 %, přičemž odůvodnily toto opatření potřebami investovat do zaměstnanců.

Při přípravě článku byly použity zdroje: transinfonews.by, telsgroup.ru, ati.su, edurobots.ru