Nabídka kontejnerových přepravců bude během „nízké sezóny“ příliš vysoká

Dánská agentura Sea-Intelligence odhaduje, že nabídka kontejnerových dopravců na klíčových asijských exportních trasách na západní spotřebitelské trhy během sezóny čínského Nového roku 2023 překročí úroveň roku 2021, který se charakterizoval rekordně vysokou poptávkou po přepravě. Za těchto podmínek je třeba očekávat další pokles přepravních sazeb.

Období svátků čínského Nového roku je pro trh kontejnerové dopravy tradiční „nízkou sezónou“, která je způsobena prudkým zpomalením výrobní činnosti v Asii. Lodní linky v tomto období praktikují rušení plaveb, aby přizpůsobily nabídku poptávce.

V roce 2020 byla nízká sezóna delší kvůli pandemii Covid. V letech 2021 a 2022 linky omezovaly přepravní kapacity méně kvůli přetrvávající silné poptávce.

Podle Sea-Intelligence překročí plánovaná nabídka kapacit během nízké sezóny na začátku roku 2023 v průměru více než o třetinu úroveň z roku 2019 a průměrné kapacity během období čínského Nového roku z let 2016 až 2019.

Nejblíže úrovním před koronakrizí je plánovaná kapacita na trasách z Asie do středozemních přístavů – úroveň z roku 2019 překročí pouze o 17 %. Největší růst vidíme v segmentu přeprav ve směru Asie – Atlantické pobřeží Spojených států – +57 % ve srovnání s rokem 2019.