Námořní přepravní sazby jdou dolů. Na jakou úroveň bude pokles?

Clarksonův index charterových sazeb je aktuálně na 246 bodech, což je více než čtyřnásobek průměru z roku 2019. Index však za poslední týden ztratil až 26 %.

Analytici společnosti Braemar popisují rychlost, s jakou se trh otočil, jako „úžasnou“. Za poslední čtyři týdny klesl index spotových sazeb kontejnerové přepravy SCFI o 33 %. Podle Vespucci Maritime, jde o druhý takový rychlý pokles v historii indexu SCFI, který byl spuštěn v roce 2009.

Podle SCFI jsou průměrné náklady na přepravu kontejneru na hlavních přepravních trasách kontejnerové dopravy z největšího kontejnerového přístavu na světě, Šanghaje, nyní 2 500 USD za TEU, což je polovina nejvyšší hodnoty na začátku tohoto roku.

Současná hodnota indexu je stále výrazně nad úrovněmi „před koronavirovou krizí “, nicméně Sea-Intelligence předpovídá, že přepravní sazby brzy klesnou pod předkrizovou normu.

Experti HSBC také očekávají další snižování sazeb kvůli snížené poptávce, ale domnívají se, že je nepravděpodobné, že by poklesly pod úroveň před pandemií.

Minulý týden přišel první signál počínající recese také na loďařský trh: Splash oznámil rozhodnutí Seaspanu zrušit objednávky na stavbu čtyř kontejnerových lodí o kapacitě 7700 TEU v jihokorejských loděnicích.