Námořní kontejnerová přeprava: trh „megahráčů“ a „megatechniky“

Na trhu námořní kontejnerové dopravy pokračuje tendence konsolidace a globálních operátorů kontejnerové dopravy a mezikontinentálních plavidel.

V posledních letech v důsledku sloučení a konsolidace se významně snížil počet největších provozovatelů kontejnerové přepravy, kteří se stále zvětšují spojeními do aliancí, aby mohli společně využívat plavidel a přístavní infrastruktury.

Dalším stupněm globalizace kontejnerových přepravců jsou investice do přístavních terminálů, což jim dá možnost dále zvýšovat kontrolu nad trhem kontejnerové přepravy. Přístavní provozovatelé bez zdráhání prodávají akcie mořským linkám, protože počítají se zvýšením přínosu v důsledku většího počtu zastavení plavidel a manipulací s nákladem.

Čínské společnosti Cosco, China Merchant a China Overseas Port Holding od roku 2010 investovaly více než 4 miliardy dolarů do nákupu podílů v 21 z 50 největších kontejnerových přístavů na světě. Předtím více než 40 miliard dolarů Čína investovala do vývoje vlastních námořních přístavů.

Cosco investovala do nákupu podílů v terminálech v Seattlu, italském přístavu Vado a řeckém Pireu. Podle výsledků roku 2016 se Pireus stal jedním z nejrychleji rostoucích aktiv Cosco, kontejnerová propustnost se tady zvýšila o 14 %.

APM Terminals je terminálový operátor ve struktuře holdingu AP Moller Maersk A/S (který je vlastníkem největšího ve světě kontejnerového přepravce Maersk Line) a od roku 2010 investoval do rozvoje své sítě terminálů 7,9 miliard dolarů. Druhá největší linka Mediterranean Shipping Co v lednu získala 54 % akcií největšího kontejnerového terminálu v přístavu Long Beach.

Zároveň kontejnerová linka Maersk Line nadále zvětšuje své kontejnerové lodě. V dubnu linka přijala novou největší ve světě kontejnerovou loď Madrid Maersk s kapacitou 20 568 TEU. A to je jen první z 11 podobných lodí, které mají být vyrobeny v rámci projektu EEE Mark II. Ve srovnání s originálním designem lodí EEE, dodaných Maersk v rocích 2013–2015, projekt obsahuje celou řadu konstrukčních úprav, které zvyšují počet kontejnerů na palubě a v podpalubním prostoru asi o 12 %.

Ale brzy titul „největší světová kontejnerová loď“ získá jiná loď s kapacitou 21,1 tis. TEU, která bude dodána na kontejnerovou linku OOCL.

Připomeňme si, že do nedávné doby svět obdivoval přepravní možnosti lodí s kapacitou více než 18 tis. TEU. Dnes je to již „včerejší den“.

Zdroje: rzd-partner.ru, tass.ru