94 dní je průměrná doba pro přepravu zboží po moři z Číny do Evropy. Před pandemií tato doba nepřesáhla 60 dní.
Podle společnosti Flexport Corporation se průměrná doba přepravy po moři z Číny do Evropy ve srovnání s obdobím před pandemií COVID-19 prodloužila o více než měsíc. V posledních měsících se situace zlepšila – na jaře letošního roku činila doba přepravy dokonce 120 dnů.
Od dubna se situace normalizuje a podle analytiků je možné, že se ještě před vrcholem vánočních a novoročních dodávek ze současných tří měsíců zkrátí na něco málo přes dva.
Globální indexy ukazují, že přepravní sazby již řadu měsíců klesají. Ten trend však není stabilní, protože situace na světových trzích se často mění a seznam problémů je poměrně dlouhý. Operátoři stále řeší problémy s nedodržováním harmonogramů příchodů lodí do přístavů. Narušení globálních dodavatelských řetězců způsobené pandemií COVID-19 je nejčastěji uváděno jako hlavní důvod této špatné spolehlivosti harmonogramu.
Dalším problémem jsou potíže s dostupností míst na lodích a vytíženost evropských přístavů (Gdaňsk/ Gdyně, Hamburk, Rotterdam, Antverpy). V přístavech navíc probíhají stávky.
Harmonogram letů z Dálného východu do Evropy vážně narušila i více než dva měsíce trvající karanténa v Šanghaji, kde se nachází největší přístav světa.
Zdroj: trans.info