Vstup v platnost nových ekologických předpisů EU zaměřených na dekarbonizaci lodní dopravy dramaticky zvýší náklady dopravců a odesílatelů v příštích třech letech, píše Drewry.
Od roku 2024 začne Evropská unie vybírat daň za emise CO2 z lodí a od roku 2025 (pravděpodobně) daň z konvenčních lodních paliv.
Drewry vypočítal, jak tato opatření ovlivní náklady na lodní operace na trase z Asie do severní Evropy – jedné z nejžádanějších ve světovém obchodu.
Analytik odhaduje, že náklady provozovatelů na tankování a související emise v přepočtu na 40stopový kontejner pro lodě VLSFO vzrostou ze současných 312 USD na 568 USD.
U lodí provozovaných na „zelená“ paliva, jako je metanol, bude cena asi 458 USD za FEU.
To znamená, že zpřísnění ekologických předpisů povede k citelnému nárůstu nákladů dopravců a následně i majitelů nákladu. Mnoho odesílatelů sdělilo Drewry, že dopravci se již připravují přidat do svých smluv klauzuli, která bude přímo účtovat odesílateli dodatečné náklady spojené s novými předpisy.