V roce 2020 se fungování trhu dopravních a logistických služeb výrazně lišilo od předchozích období. Dříve nashromážděné zkušenosti logistických operátorů v situacích ekonomických a politických krizí byly v minulém roce použitelné jen částečně, protože pandemie COVID-19 se stala hlavním faktorem ovlivňujícím práci celé světové ekonomiky.
O předběžných výsledcích roku 2020, prognózách pro rok 2021 a nejvýznamnějších trendech hovoří vrcholoví manažeři skupiny společností TELS: výkonná ředitelka Olga Leonidovna Novik a generální ředitel společnosti pro automobilovou dopravu TELS CARGO Andrej Petrovič Abragimovič.
Stav trhu logistických služeb v roce 2020 a prognóza pro rok 2021
Andrej Abragimovič: Po relativně dobrém startu v roce 2020 se trh mezinárodní silniční nákladní dopravy na jaře dostal do pandemie COVID-19. V březnu narostlo na hranicích zemí mnoho kilometrů front nákladních automobilů, úměrně se zvýšily dodací lhůty zboží a náklady dopravců. Tam, kde předtím auto bez zastavení projelo, bylo v nové situaci nutné za účelem překročení hranic znovu budovat trasy a zařizovat pro řidiče všechna potřebná osvědčení, registrační doklady, ochranné prostředky a někdy řidiče vyměnit. Uzavřela se možnost přepravy se zajížďkami hluboko do Číny.
Olga Novik: Od okamžiku, kdy se začala rozvíjet pandemie, a přibližně do konce dubna lze ve vztahu mezi logistickými operátory a majiteli nákladu rozlišovat dvě fáze. V první fázi si zákazníci dopravy ještě neuvědomili celou hloubku problému a neměli znalosti o vývoji karanténních opatření na různých trzích. Tato fáze byla charakterizována někdy panikou z jejich strany, zpřísněním požadavků, někdy hrozbami za nedodržování podmínek smlouvy. Bylo to období nedostatku dopravy a nárůstu přepravních sazeb.
Ve druhé fázi, kdy vlastníci nákladu pochopili hloubku problému, došlo k reorganizaci práce na všech úrovních. Tato fáze byla poznamenána poklesem objemů dopravy, poklesem přepravních sazeb, revizí závazků výběrového řízení, pauzami při rozhodování a pozastavením procedur výběrových řízení. Významné snížení objemu provozu ovlivnilo následující průmyslová odvětví: zpracování kovů, automobilovou výrobu, stavebnictví, HoReCa. Negativní dynamika tohoto zboží byla do určité míry vyrovnána průmyslovými odvětvími vyrábějícími a prodávajícími potravinářské a hygienické výrobky.
V polovině května začalo obnovování objemů provozu a obnovení procesů zadávání zakázek na základě výběrových řízení.
A.A.: V létě se situace stabilizovala a vstoupila do více či méně zvládnutelného směru: byla vybudována nová dopravní schémata, požadavky zemí pro překračování hranic se již tak často neměnily a došlo k oživení poptávky po dopravě.
I přes celkovou negativní dynamiku trhu a snížení sazeb přepravného v průměru o 5 % za období 9 měsíců roku 2020 (v květnu byly sazby sníženy i o 15 %) zůstala naše společnost ve všech klíčových ukazatelích v pozitivní dynamice. Na podzim jsme obnovili nákup nové velkoprostorové techniky.
O.N.: Oživení po krizi jsem zaznamenali ve třetím čtvrtletí. Například dynamika poklesu na trhu mezinárodní silniční nákladní dopravy v Ruské federaci poklesla z -11,6 % ve druhém čtvrtletí na -2 % ve třetím, ukrajinský trh přestoupil z negativní dynamiky (-4,2 % v druhé čtvrtletí) na kladnou (+7 % ve třetím).
V roce 2021 se očekává oživení – pozitivní dynamika bude na většině trhů. Trh se všemi cílovými produkty skupiny společností TELS naroste o 4,1 % a pro automobily – o 4,87 %. Obecně se předpokládá, že objem trhu pro rok 2021 se přiblíží parametrům předkrizového roku 2019, pokud nedojde k novým vlnám pandemie nebo jiným negativním faktorům.
Dynamika segmentů logistického trhu v roce 2020
O.N.: Rozvoj obchodu s asijskými zeměmi a přerozdělení toků nákladní dopravy v tomto směru snižují kapacitu přepravního segmentu, kde je možné provádět přímé silniční dodávky z bodu A do bodu B. To znamená, že roste potenciál trhu 3PL-služeb. Tomu také přispívá neustálé rozšiřování seznamu zboží, které vyžaduje označení před dovozem na území Ruské federace – z tohoto důvodu probíhá dodávka zboží ve dvou etapách, s vykládkou a zpracováním ve skladu.
Pozorujeme tendenci ke snižování objemu doručovaných nákladů a zvyšování počtu sběrných nákladů. Rovněž zaznamenáváme zvýšení zájmu o železniční dopravu v důsledku komplikací pracovních podmínek pro automobilová vozidla na mezinárodních trasách: karanténa, hraniční kontroly, výměna řidičů atd.
Kvůli vysoké nejistotě a volatilitě sazeb za leteckou a námořní dopravu se objemy přerozdělují na pozemní dopravu na trasách Asie – Evropa.
Faktory a tendence ovlivňující logistický trh
O.N.: Snad nejnegativnějším faktorem byl a zůstává COVID-19, ačkoliv krizové tendence v globální ekonomice začaly ještě před ním – pandemie krizi pouze prohloubila, vytvořila podmínky, které se někdy nazývají „dokonalá bouře“. Tato „dokonalá bouře“ podnítila řadu trendů, které současně již nemají jednoznačně negativní konotaci pro všechny účastníky trhu:
- Opuštění oblasti podnikání částí malých a středních podniků – redukce hráčů na trhu a jejich sloučení.
- Zvýšená konkurence a zvýšené požadavky na kvalitu služeb.
- Zrychlené zavedení do provozu IT řešení a digitálních platforem.
- Rozvoj spolupráce a kooperací.
A.A.: Pandemie koronaviru zesílila již rostoucí protekcionistické trendy ve světě. Ekonomické sankce, obchodní války a rostoucí politické napětí posilují trend na lokalizaci výroby, což bude přispívat ke snížení objemu mezinárodního obchodu a růstu obchodu domácího. Současně mezinárodní trh nákladní dopravy určitě nikam nezmizí a budeme na něm pokračovat ve svém vývoji.
Strategie skupiny společností TELS pro nadcházející roky
O.N.: Události, ke kterým došlo v roce 2020, zásadně nezměnily náš strategický vektor. Důsledně řešíme úkoly pro další rozvoj:
- integrace s našimi zákazníky na všech úrovních;
- doručovací služby pro malé zásilky;
- skladové logistické služby;
- oborová specializace;
- vnitroevropská doprava (mezi zeměmi EU);
- naše kompetence v asijských zemích.
Ale samozřejmě po všem, co se stalo – pandemie COVID-19, hospodářská recese, politické události ve světě, jsme vyvodili určité závěry a upravili své chápání budoucnosti, které musíme odpovídat. Chápeme, že budoucnost zahrnuje:
- Vytvoření logistického ekosystému pro řízení dodavatelského řetězce.
- Plnou automatizaci těch oblastí činnosti, které lze automatizovat.
- Nepřetržitý rozvoj nových kompetencí prostřednictvím realizace projektů, zdokonalování obchodního modelu.
- Flexibilní reakce na požadavky trhu.
- Synergii s našimi klienty.