V Německu bude zavedeno mýtné pro nákladní vozidla do 7,5 tuny, ale existují mezery

Letos v létě nové mýtné v Německu ovlivní velký počet tuzemských a zahraničních podniků. Od letošního července budou muset dopravci využívající užitkové nákladní vozidla do 7,5 tuny platit mýtné v Německu. Dříve mohla tato malá nákladní vozidla pohybovat se po německých silnicích bez dodatečných poplatků.

Dopady pocítí nejen samotné Německo, ale i sousedné země, takové jako Polsko, jehož desítky tisíc motorových vozidel vjíždějí do Německa a vyjíždějí z něho. Efekt zvýšení mýtného od prosince loňského roku také naznačuje, že uživatele malých užitkových nákladních vozidel čekají těžké časy.

Podle údajů Eurostatu, v Polsku vozový park nákladních vozidel s nosností 3,5 –7,5 tun, které budou muset platit nové vyšší poplatky v případě, že překročí hranici s Německem, v roce 2022 tvořilo 265 200 jednotek. Tato malá nákladní vozidla tvoří přibližně 35 % vozového parku užitkových nákladních vozidel v Polsku.

Připomeňme, že od prosince 2023 v Německu byl k mýtnému pro nákladní vozidla s hmotností nad 7,5 tuny přidán ekologický poplatek. U nejpoužívanějších modelů s hmotností nad 16 tun dosáhlo navýšení mýtného 83 %. Navíc tranzit přes samotné Německo zdražil přibližně o 100 eur. Teď vznikne další faktor vedoucí ke zvýšení nákladů na podnikání, zejména v podmínkách nízké poptávky.

Existuje však i mezera pro podnikavé dopravce: na webu výběrčího mýta Toll Collect GmbH je uvedeno, že od placení poplatku budou osvobozeny soupravy motorových vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 tuny, pokud samotný tahač nepřekročí limit 3,5 tuny. Takové nákladní vozidlo s přívěsem nebo návěsem ušetří dopravci nejméně 15 eur na každých 100 km ve srovnání s 7,5 tunovým nákladním vozidlem, které přepravuje stené množství zboží.

Zdroj: trans.info