Nedostatek řidičů v Evropě se v roce 2022 zvýší o 40%

Podle nejnovější zprávy IRU zůstalo v roce 2021 v Evropě neobsazeno až 425 000 míst řidičů kamionů. V roce 2021 se počet volných pracovních míst v té profesi oproti roku 2020 zvýšil o 41 %. Nedostatek personálu v sektoru dopravy se v roce 2022 prohloubí, o dalších 40 % se zvýší počet volných míst v oboru řízení nákladních vozidel.

Za zmínku stojí, že se největší nedostatek řidičů v roce 2021 vyskytoval ve Spojeném království (80 000 až 100 000), Polsku (80 000), Rumunsku (71 000) a Německu (57 000 až 80 000).

Jedním z důvodů rostoucího nedostatku řidičů je slabý příliv mladých lidí do této profese. Průměrný věk řidičů kamionů v Evropě v roce 2021 byl 47 let, mladí lidé pod 25 let tvoří necelých 7 % řidičů. Nejvíce mladých řidičů je v Nizozemsku (13 %), nejméně – ve Spojeném království (2,2 %).

Růst platů řidičů v důsledku rostoucího nedostatku byl jedním z klíčových faktorů zvyšování provozních nákladů dopravců spolu se zdražováním motorové nafty (náklady na pohonné hmoty mohou nyní tvořit až 50 % celkových provozních nákladů).

Ve zprávě IRU se uvádí, že příjmy evropského sektoru silniční nákladní dopravy byly v roce 2021 asi o 5 % nižší oproti předpandemické úrovni. Programy na podporu ekonomiky a firem realizované vládami evropských zemí zabránily vlně úpadků. Autoři zprávy však předpokládají, že se v roce 2022 tržby dopravců meziročně sníží o dalších 0,4 %.

Tarify dopravních služeb loni vzrostly na rekordní úroveň – Evropský index sazeb silniční nákladní dopravy Ti-Upply-IRU dosáhl ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 hodnoty 108,3. To je nejvyšší úroveň od jejího založení v roce 2017.

Zdroj: trans.info