Mezi EU a Čínou dochází k výraznému poklesu železniční dopravy

Podle údajů Eurasian Rail Alliance Index bylo v loňském roce z Číny do Polska přepraveno téměř 117,6 tisíce TEU, což je o 34,11 % méně než v předchozím roce. V Německu došlo k ještě výraznějšímu poklesu – snížení o 80 % (méně než 13 tisíc TEU).

Sankce EU vůči Rusku a Bělorusku omezily obchod na východní hranici, zejména na hraničním přechodu Těrešpol/Brest, který byl hlavním dopravním uzlem pro překládku zboží z/do Číny a Evropy.

Evropská komise již oznámila investice evropských a mezinárodních finančních institucí do rozvoje mezinárodního transkaspického dopravního koridoru spojujícího Evropu a Střední Asii jako alternativy k dopravním koridorům přes Rusko a Bělorusko. 31. ledna skončilo investorské fórum Global Gateway pro dopravu mezi EU a Střední Asií, na němž Evropská komise vybrala od mezinárodního společenství závazky v hodnotě 10 miliard eur na vytvoření Transkaspického dopravního koridoru, což umožní zahájení projektu v nadcházejících měsících, píše Deutsche Welle na svých internetových stránkách.

Zároveň je pravděpodobné, že Čína v roce 2024 ztratí status hlavního obchodního partnera Německa, který si trvale drží od roku 2016. Tuto prognózu vypracovali odborníci německé vládní agentury pro zahraniční obchod Germany Trade & Invest (GTAI). Obchod s USA v loňském roce mírně vzrostl, zatímco obchod s Čínou se výrazně snížil, přičemž dovoz čínského zboží se propadl o 19 %, tj. přibližně o 36 miliard eur.

Zdroje: trans.info, dw.com