Míra silniční dopravy v Evropě nadále klesá

Podle nejnovější zprávy analytiků Transport Intelligence and Upply v prvním čtvrtletí roku 2023 došlo k dalšímu snížení sazeb v evropské silniční dopravě. Jde o druhé čtvrtletí v řadě, kdy sazby po dlouhém období růstu klesly.

V prvních třech měsících roku 2023 spotový index klesl na 132,5 bodu ze 142,1 bodu ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022. Index smluvních sazeb klesl na 127,2 bodu, v posledním čtvrtletí roku 2022 byl na úrovni 130 bodů.

Navzdory poklesu za poslední dvě čtvrtletí byly spotové a smluvní indexy výrazně nad hodnotami ze stejného období roku 2022.

Ke snížení sazeb přispěla snížená poptávka po dopravě, spojená s poklesem spotřebitelské poptávky v důsledku vysoké inflace ve většině evropských zemí.

Dalším faktorem, který ovlivnil snížení přepravních sazeb, byl pokles cen pohonných hmot – v prvním čtvrtletí roku 2023 se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku snížily v průměru o 9 %.

Sazby na trasách mezi Polskem a Německem

Na trase mezi Varšavou a Duisburgem (Německo) došlo v prvním čtvrtletí k poklesu všech sazeb. Na trase do Duisburgu byly smlouvy o 2,4 % nižší ve srovnání s předchozím čtvrtletím (v průměru 1 496 EUR, čili 1,38 EUR/km). Spotové sazby klesly výrazněji – o 6,6 % na 1 680 EUR (1,56 EUR/km). Nutno podotknout, že oproti loňskému roku se smluvní sazby zvýšily o více než 24 %, spotové sazby o 16 %.

V opačném směru do Varšavy se smluvní sazby ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím roku 2022 snížily o 2,1 % na 1 184 EUR (1,09 EUR/km). Na spotovém trhu dopravci požadovali v průměru o 8 % méně – 1 367 eur (1,26 eur/km).

Analytici TI upozorňují, že pokles průměrné spotové tržní sazby směrem do Polska (o 8,3 %) byl dvakrát vyšší než průměrný pokles v Evropě – jde o důsledek poklesu spotřeby v této zemi.

Sazby na trasách mezi Francií a Německem

Od Duisburgu po Lille klesly smluvní ceny mezičtvrtletně o 6,5 % na 704 eur (2,33 eur/km), zatímco na spotovém trhu klesly o 9,6 % na 755 eur (2,5 eur/km). V opačném směru se smlouvy snížily o 2,3 % (499 eur, čili 1,65 eur/km). Zajímavé je, že ceny na spotovém trhu na této trase vzrostly o 1,9 % na 577 EUR (1,91 EUR/km).

Sazby na trasách mezi Francií, Španělskem a Itálií

Trasa mezi Francií a Španělskem byla jednou z mála, kde smluvní sazby vzrostly. Důvodem je růst zemědělské produkce ve Španělsku. Po letech špatné úrody na Pyrenejském poloostrově se francouzští dovozci předhánějí v zajištění dodávek potravin ze Španělska.

Na trase Paříž-Madrid ve směru Španělka se smluvní sazby zvýšily o 12,5 %, zatímco spotové klesly o 1,5 %. Na trase do francouzského hlavního města smluvní sazby vzrostly o 4,1 %, zatímco ceny na spotovém trhu klesly o 4,3 %.

Podobná situace je pozorována i v případě Itálie. Předpověď lepší sklizně v roce 2023 vedlo na rozdíl od většiny evropských tras ke zvýšení smluvních sazeb na vývozních trasách z této země.

Pokles bude pokračovat

Autoři zprávy říkají, že klesající objemy výroby a rostoucí volná kapacita znamenají, že trend na snižování sazeb bude pravděpodobně pokračovat i v roce 2023. V porovnání s historickými úrovněmi ty však zůstanou kvůli vysokým nákladům vysoké. Tím se omezí rozsah snižování sazeb.

Dalším faktorem zmírňujícím snižování sazeb bude tlak na růst mezd. Je pravděpodobné, že sazby neklesnou na historicky nejnižší úroveň, a to i přes výrazný pokles spotřeby a poptávky po dopravě.

Zdroj: trans.info