Lodní společnosti chtějí zabránit poklesu smluvních sazeb

Podle aktuálních hodnot indexu XSI norské monitorovací společnosti Xeneta klesly smluvní přepravní sazby v námořní kontejnerové přepravě o 9,5 % za měsíc a o 58 % za rok a dosáhly v červnu dvouletého minima.

Smluvní sazby za dovoz zboží do Evropy se minulý měsíc snížily o 12 % oproti předchozímu měsíci a o 53 % meziročně. Průměrné přepravní sazby u dlouhodobých kontraktů na dovoz zboží do USA v červenci klesly o 2,9 %.

Xeneta poznamenává, že tato dynamika je znepokojující v souvislosti s prudce zrychleným tempem růstu kapacity flotily kontejnerových lodí. Podle společnosti Alphaliner se v červnu do celosvětové flotily zařadilo 36 nových plavidel s kapacitou více než 300 000 TEU, což je novým absolutním rekordem. Vrchol nových dodávek se očekává ve třetím čtvrtletí a v srpnu příliv nové tonáže překročí 350 tisíc TEU.

***

Po společnosti Maersk oznámili téměř všichni klíčoví provozovatelé linkové dopravy zvýšení ceny za přepravu kontejneru z Asie do severoevropských přístavů od srpna na 1 900 USD. To je přibližně o 46 % nebo 600 USD více než aktuální sazba spotového trhu, kterou oznámila společnost Drewry WCI.

Podobné příplatky zavádějí provozovatelé na trasách z Asie do středomořských přístavů.

Zároveň se subindex spotových sazeb za kontejnerovou přepravu Drewry WCI pro trasu Šanghaj-Rotterdam pohybuje těsně pod 1 300 USD za FEU, subindex pro trasy z Asie do středomořských přístavů tento týden klesl na 1 893 USD za FEU.

Podle odborného průzkumu společnosti The Loadstar účastníci trhu pochybují, že se dopravcům podaří zastavit pokles sazeb na evropské trase, protože poptávka v Evropě zůstává nízká a dopravci mezitím aktivně zvyšují kapacitu flotily novými plavidly dodávanými z loděnic.