Krize v Rudém moři zvýšila poptávku po železniční přepravě

Domobranci-Húsíové pokračují v raketových a dronových útocích na kontejnerové lodě ve strategicky významném průlivu Báb-al-Mandeb, který spojuje Rudé moře, Adenský záliv a Indický oceán. Mnoho lodních společností v polovině prosince zastavilo své plavby Suezským průplavem a přesměrovalo své plavby na cestu kolem Afriky.

Údaje platformy pro rezervaci nákladů Freightos ukazují, že spotové sazby na mořských trasách z Asie na východní pobřeží USA a do Evropy v lednu prudce vzrostly. Za dodání 40-stopého kontejneru z Asie na sever Evropy, podle údajů Freightos, je dnes třeba zaplatit přibližně 4000 amerických dolarů, a dodání stejného kontejneru do Středomořského regionu bude stát více než 5000 dolarů.

Růst cen námořní přepravy zvyšuje atraktivitu železniční dopravy v obchodní výměně mezi Čínou a Evropou – zde již poptávka vzrostla, hlásí účastníci trhu. A to zase bude mít vliv na zvýšení tarifů pro železniční přepravu.

Očekává se, že spotové sazby železniční přepravy ve směru do Evropy vzrostou v lednu o více než 20 % ve srovnání s předchozím měsícem. Cena rezervace na Xi'an Express nyní vzrostla na více než 6000 dolarů a většina míst je už vyprodána. Cena přepravy z Yiwu do evropských terminálů, jako je Duisburg a Hamburk, vylétla na přibližně 6200 amerických dolarů a během prvních deseti dnů bylo možné zarerezervovat jen několik míst, informuje trans.info s odkazem na zdroje.

Změna cen kontejnerové přepravy přivede ke zvýšení cen pro konečné spotřebitele, což zrychlí inflaci v Evropě.

Zdroj: trans.info