Kapacita kontejnerové floty bude v roce 2025 o 30 % vyšší než před pandemií

Podle Clarksons začalo portfolio zakázek na stavbu kontejnerových lodí rychle růst ve druhé polovině roku 2020 a do poloviny roku 2022 se přiblížilo 900 plavidlům s kapacitou více než 7 milionů TEU. Analytici Barclays připisují důvod této rychlé expanze floty skutečnosti, že většina linek se rozhodla reinvestovat většinu svých obrovských zisků za poslední dva roky do nových plavidel.

Největší světový provozovatel kontejnerů Mediterranean Shipping (MSC) nadále objednává nová plavidla navzdory jasným známkám začínající recese v odvětví a již bez tak obrovskému portfolio zakázek, uvádí Trade Winds s odkazem na zdroje v odvětví stavby lodí. Podle společnosti Alphaliner, portfolio objednávek skupiny k dnešnímu dni zahrnuje 114 plavidel s celkovou kapacitou 1,5 milionu TEU, tj. více než třetina stávající floty provozovatele. Skupina navíc v letech 2020 až 2021 koupila na sekundárním trhu obrovskou flotu ojetých plavidel.

Portfolio zakázek izraelského dopravce ZIM tvoří 47 kontejnerových lodí s celkovou kapacitou 416 tis. TEU, což je více než 80 % jeho stávající floty.

Souhrnná kapacita globální kontejnerové floty v roce 2025 překročí úroveň, která předcházela začátku pandemie, o 30 %, uvádí Shipping Watch s odkazem na výpočty britské investiční banky Barclays. Toto zvýšení nabídky nepochybně zvýší tlak na sazby za přepravu.