Železnice a moře – udržitelný trend alternativní nákladní dopravy

Tváří v tvář vážným problémům na transoceánském trhu námořní dopravy (náklady a dodací lhůty se zvýšily a jejich přesné předpovědi se staly nemožnými) trh multimodální dopravy v kombinaci se železnicí a „příbřežním mořem“ roste. Tok zboží z Číny do Evropy přes přístavy v Baltském moři se zvyšuje.

V roce 2021 bylo po železnici přepraveno přes Kaliningradskou oblast mezi Čínou a Evropou 126,3 tisíc TEU, což je 2,6krát více než objem kontejnerové dopravy v roce 2020 přes tuto oblast. Podíl multimodální kontejnerové přepravy (po zemi i po moři)přitom činil 84,2% z celkového objemu (v roce 2020 to bylo 61,2%).

Tisková agentura Xinhua nedávno oznámila otevření další nové trasy: vlak přepravující 50 kontejnerů elektroniky a zboží pro přeshraniční elektronický obchod odjel z mezinárodního přístavního nádraží Xi’an do přístavu v Petrohradu. Po příjezdu do Petrohradu budou kontejnery dopraveny lodí do přístavu Mukran v Německu a poté přeloženy na vlak a odeslány do cílové destinace – Mannheim.

Ještě v srpnu loňského roku jsme psali o trendu logistických operátorů diverzifikujících dodavatelské řetězce od Číny po východní pobřeží Severní Ameriky pomocí ruských železnic a pobaltských přístavů.

Poté zejména přepravce kontejnerů OOCL oznámil spuštění multimodální kontejnerové služby spojující Čínu s východním pobřežím USA. Nová služba je kombinací železniční trasy mezi Xi’anem a Kaliningradem, odkud jsou kontejnery dodávány menší kontejnerovou lodí (Feederem) do přístavu Bremerhaven a poté oceánskými službami OOCL do různých přístavů na východním pobřeží Severní Ameriky. Tato trasa umožňuje obejít zácpy, ke kterým dochází na trasách z Asie do přístavů na západním pobřeží USA a přes Panamský průplav.