Železniční doprava zůstává 3,5krát levnější než námořní doprava

V roce 2021 vzrostla přeprava železničních kontejnerů z Číny do EU meziročně jedenapůlkrát.

„Pandemie bude dlouhodobě podporovat evropsko-asijskou železniční dopravu. Mnoho firem a dopravců přešlo na železniční dopravu a získalo důvěru v tento typ přepravy. Po pandemii se někteří z nich pravděpodobně vrátí ke svým předchozím řešením, jiní zůstanou na železnici,“ řekl loni pro Trans.INFO Jakub Jakóbowski z Centra východních studií.

V první polovině roku 2021 bylo na euroasijských trasách vypraveno 2 755 vlaků. To je o 44% více než v loňském roce a o 99% více než v roce 2019.

Koeficient vytížení vlaku se výrazně změnil. V letošním roce klesl podíl prázdných kontejnerů na všech trasách na 6% a na trasách z Evropské unie do Číny na 14%. Připomínáme, že v roce 2017 byly vlaky z EU do Číny ze 46% prázdné a tato situace pokračovala i v roce 2019.

V první polovině roku přibylo do euroasijských koridorů 59 nových tras: 15 ve směru Evropa-Čína a 44 z Číny do EU.

V loňském roce došlo ke sladění dvou nákladových indexů – železničního ERAI a námořního WCI. Od té doby železniční doprava překonala námořní dopravu nejen v rychlosti, ale také v nákladech na přepravu, uvedla „United Transport and Logistics Company – Eurasian Railway Alliance“. Železniční doprava zůstává v průměru 3,5krát levnější než námořní doprava.

Zdroj: RZD-PARTNER, Trans.info