Podle tureckého ministra dopravy se objem odbavených kontejnerů v Turecku od ledna do května 2024 zvýšil na 1,2 milionu TEU, což představuje meziroční nárůst o 54 %.
Přibližně 28 % celkového objemu překládky – 340 tisíc TEU – pochází z Evropské unie. Předpokládá se, že někteří dopravci možná překládají zboží přes Turecko, aby se vyhnuli placení uhlíkových daní v EU.
S nárůstem překládky v tureckých přístavech rostou i požadavky na změny ekologických předpisů EU. Aktualizovaný systém ETS, přijatý Evropskou komisí v loňském roce, umožňuje, aby byly do evropského mechanismu uhlíkové daně zahrnuty jednotlivé přístavy překládky ve třetích zemích. Některé přístavy, včetně těch v Turecku, však v tomto seznamu uvedeny nejsou.
Turecký parlament nedávno schválil změny zákona o přístavech, které zemi umožní zdanit emise z námořní dopravy. Vláda plánuje zavést systém obchodování s emisemi, který bude harmonizován s mechanismem EU pro úpravu cen CO2 na hranicích a trhem emisních kvót oxidu uhličitého.
Zákon byl zveřejněn ve Sbírce zákonů dne 9. července, ale stále v něm chybí ustanovení, které by obsahovaly pokyny ohledně typů plavidel, na něž se budou nová pravidla vztahovat, jakož i ohledně tonáže, poplatků za emise a postupů pro monitorování, vykazování a ověřování emisí z plavidel.
Zdroj: trans.info