Logistické zprávy z TELS GLOBAL
Sazby námořní dopravy v rámci dlouhodobých smluv nadále zaznamenávají růst
Navzdory výraznému poklesu spotových sazeb kontejnerové dopravy (podle indexu Drewry jsou již pod loňskou úrovní), přepravní sazby u dlouhodobých smluv dosahují rekordní ukazatele už čtyři měsíce po sobě a podle analytické agentury Xeneta v červnu vzrostly o 10 % ve srovnání s květnem.
Stávky po celém světě prohlubují krizi dodavatelských řetězců
Pokud se zaměstnavatelé a odbory na několika kontinentech rychle nedohodnou, vlna stávek by mohla prohloubit krizi dodavatelských řetězců.
Sazby spotové námořní dopravy z Asie jsou nižší než loni
Podle aktuálního spotového indexu Drewry sazby kontejnerové přepravy z Asie na klíčové spotřebitelské trhy v Evropě a Severní Americe nadále klesají a již se nacházejí pod loňskými úrovněmi.
Celosvětová poptávka po kontejnerové přepravě je zvadlá, ale sazby se zpevňují
Statistická služba Container Trade Statistics (CTS) odhaduje celosvětovou poptávku po kontejnerové přepravě v dubnu 2022 na 14,3 milionů TEU, což je o 4 % méně než v dubnu 2021 a pouze o 1,5 % výše než úroveň dubna „předpandemického“ roku 2019.
Trvalý pokles trhu letecké nákladní přepravy
Nejnovější údaje zveřejněné Mezinárodní asociací leteckých dopravců (IATA) ukazují, že poptávka po letecké nákladní přepravě se v dubnu ve srovnání s dubnem 2021 snížila o 11,2 %, objemy mezinárodní dopravy byly o 10,6 % nižší než o rok dříve.
Aktualizované předpovědi jsou stále pesimističtější
Předpovědi růstu světové ekonomiky v roce 2022 se nadále zhoršují. Institut mezinárodních financí (IIF, Washington) nyní předpokládá, že globální HDP letos vzroste jen o 2,3 %.
Index námořní sazby ze Šanghaje do Evropy: -28% za dva měsíce
Hodnota spotového indexu Drewry WCI pro trasy ze Šanghaje do přístavů severní Evropy v 18. kalendářním týdnu překonala psychologickou hranici 10 tisíc dolarů za 40stopý kontejner a nadále klesá.
Tranzit z Číny do EU odchází na jižní trasy
Turecko, Kazachstán, Gruzie a Ázerbájdžán podepsaly deklaraci o hlavním transkaspickém koridoru Východ-Západ.
Dva největší evropské přístavy snížily obrat kontejnerů
Kontejnerový obrat Rotterdamu, největšího kontejnerového přístavu v Evropě, přes který se přes severoevropské uzly překládá asi třetina všech kontejnerů, se za první tři měsíce roku 2022 snížil o 1,4 % na 3,6 milionu TEU.
Tarify pro silniční dopravu v Evropě se za rok téměř zdvojnásobily
Tarify pro silniční dopravu v Evropě rok od roku rostou, jejich pokles se jen těžko očekává, hlavní tahouni jejich růstu s námi zůstanou ještě dlouho.
Náklady z Číny do Evropy a Ruska se přerozdělují podle druhů dopravy
V souvislosti s uvalenými sankcemi a začátkem restrukturalizace dodavatelských řetězců začali účastníci trhu hovořit o potížích při zasílání zboží z Číny po železnici tranzitem přes Rusko.
Ceny pohonných hmot dosáhly úrovně, na které se „nedá pracovat“
Ceny motorové nafty rostou kvůli obavám souvisejícím s globální ekonomickou krizí vyvolanou vojenským konfliktem mezi Ruskem a Ukrajinou.
Termíny dodání nákladů do evropských přístavů se nadále zvyšují
Společnost FourKites, která vyšetřuje zpoždění v dodavatelských řetězcích, vypočítala, že doba dodání nákladů do evropských přístavů se ve srovnání s údaji ze 17. února zvýšila o 25%.
Sazby za přepravu: aktuální situace a prognózy
Sazby za přepravu zboží všemi druhy dopravy nejsou stabilní, většinou rostou. Přečtěte si konsolidované odborné informace o aktuálním stavu trhu, důvodech růstu sazeb a prognózách na nejbližší období.
Zrušení dotací se nedotkne kontejnerové železniční dopravy z Číny
Čínský list Global Times (Huanqiu shibao) zveřejnil výsledky průzkumu mezi účastníky trhu kontejnerové železnice o možném zrušení vládních dotací na exportní přepravu.
Železnice a moře – udržitelný trend alternativní nákladní dopravy
Tváří v tvář vážným problémům na transoceánském trhu námořní dopravy (náklady a dodací lhůty se zvýšily a jejich přesné předpovědi se staly nemožnými) trh multimodální dopravy v kombinaci se železnicí a „příbřežním mořem“ roste. Tok zboží z Číny do Evropy přes přístavy v Baltském moři se zvyšuje.
Logistika v segmentu automobilového průmyslu, období pandemie
V roce 2019 se uskutečnil rozhovor s vedoucím projektu Automotive TELS, ve kterém jsme se zabývali těmito otázkami: jaký je dopravní trh pro automobilový průmysl, kdo zde může být logistickým dodavatelem a jak se do tohoto poolu dostat? Dnes v rozhovoru pokračujeme a zamyslíme se nad tím, jak se za poslední dva roky změnil logistický trh v segmentu přeprav pro výrobce automobilů a díky čemu se zde mohou vyvíjet logističtí operátoři.
Dvě třetiny kontejnerových lodí mají v průměru 7,6 dne zpoždění
Podle Sea-Inteligence v srpnu letošního roku klesl index dodržování linkového jízdního řádu lodních spojení na 33,6% - nový antirekord. V průběhu roku se pohyboval v rozmezí 35-40%.
Přetížená infrastruktura: přetížení kontejnerovými vlaky
Kontejnerové vlaky se shromažďují na hranicích s Čínou a Evropou, uvedla tisková služba „RZD-Logistik“.
Železniční doprava zůstává 3,5krát levnější než námořní doprava
V roce 2021 vzrostla přeprava železničních kontejnerů z Číny do EU meziročně jedenapůlkrát.