Logistické zprávy z TELS GLOBAL
Pokles poptávky a kolaps sazeb: rizika trhu námořní kontejnerové dopravy
Maersk zařadil kolaps trhu kontejnerové dopravy na první místo v seznamu rizik, kterým bude toto odvětví čelit v roce 2023.
Obchodní „anomálie“ ukazují neúčinnost sankcí proti Rusku
Britská výzkumná společnost Euromonitor International zjistila obchodní „anomálie“ v zemích Společenství Nezávislých Států (SNS), které mohou naznačovat pravděpodobný reexport části evropského zboží do Ruska.
Sazby pronájmu kontejnerových lodí v lednu klesly o 8 %
Sazby pronájmu kontejnerových lodí klesaly již 11 měsíců v řadě, ale zatím zůstávají v průměru o 60 % vyšší než na konci předkovidového 2019.
Obrat v letecké dopravě se v roce 2022 snížil o 8 % a v následujícím roce se také sníží
Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) se v loňském roce obrat v letecké dopravě celosvětově zvýšil o 64,4 % ve srovnání s rokem 2021 (v osobokilometrech, RPK). Zároveň ale zůstává o 31,5 % nižší ve srovnání s údaji z předpandemického roku 2019.
Globální trh kontejnerové dopravy klesl o téměř 4 %
Údaje statistického servisu Container Trade Statistics ukazují, že objem světového trhu kontejnerové dopravy se za poslední rok snížil o 3,9 % (na 173,7 milionů TEU), ale zůstává o 2 % vyšší než v předkovidovém roce 2019.
MMF zlepšil své prognózy pro globální ekonomiku
Mezinárodní měnový fond zlepšil prognózu růstu světového HDP v roce 2023 o 0,2 procentního bodu na 2,9 % (v roce 2022 byl růst 3,4 %).
Embargo na dodávky ruských ropných produktů vytváří rizika pro evropské nákladní silniční dopravce
Embargo na námořní dodávky ruských ropných produktů do EU (od 5. února) představuje riziko pro většinu evropských nákladních silničních dopravců a až 40 % vlastníků aut kvůli možnému nedostatku a rostoucím cenám nafty, říkají analytici The New York Times.
Provoz po Nové hedvábné stezce do/z Evropy se snížil o 38%
Pokles objemu nákladu je důsledkem globální energetické a výrobní krize a čínských vnitřních omezení kvůli rostoucím případům COVID-19.
Náklady na leteckou přepravu se oproti lednu loňského roku snížily o 15 %
Podle společnosti Xeneta byly sazby za leteckou přepravu k polovině letošního ledna v průměru o 15 % nižší než na začátku loňského roku, nadále však výrazně překračují úroveň z roku 2019 před koronokrizí.
Spotřebitelská poptávka se globálně mění, dopravci ruší plavby
Nárůst počtu zrušených plaveb v kontejnerové dopravě naznačuje alarmující dynamiku spotřebitelské poptávky, varují analytici.
Turečtí provozovatelé feederových linek se stávají hlavními v Černém moři
Turečtí provozovatelé feederových linek zvyšují svůj podíl na trhu kontejnerové dopravy v Černém moři, čímž kompenzují pokles aktivity většiny provozovatelů dálkových linek.
Podnikání klientů TELS GLOBAL je spolehlivě chráněno
V prosinci 2022 TELS GLOBAL získala certifikát ISO 28000, který potvrzuje vysokou úroveň bezpečnosti v organizaci dodavatelských řetězců.
Přeprava zboží po trase kolem Afriky je levnější než přes Suezský průplav
Alphaliner odhaduje, že náklady na nepřetržitou plavbu po trase Rotterdam-Singapur kolem jižního cípu Afriky se pohybují od 390 do 440 tis. USD a tranzit Suezským průplavem plavidla třídy Megamax vyjde přibližně na milion dolarů.
Prognóza světového HDP se opět snižuje, ale státy EU předpovídají zlepšení
Světová banka revidovala svou prognózu globálního růstu na 1,7 % v roce 2023 a na 2,7 % v roce 2024 namísto 3 % pro oba roky v předchozí verzi.
Ztráty leteckých dopravců se sníží, objem přeprav zboží také
Podle propočtů Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) dosáhnou příjmy z osobní dopravy podle prognóz asociace v roce 2022 438 miliard dolarů a v roce 2023 překročí 520 miliard dolarů.
V průměru méně než šest měsíců trvají nové dlouhodobé námořní smlouvy
Průměrná doba trvání nových smluv od poloviny roku 2022 klesá. Na vrcholu ve 2. čtvrtletí byla průměrná délka nových smluv 12 měsíců, ve 4. čtvrtletí klesla na 5,5 měsíce.
Dodávka zboží transkaspickým koridorem je o třetinu dražší než trasa přes Rusko
Transkaspický koridor, který vede přes Čínu, Kazachstán, Kaspické moře, Ázerbájdžán, Gruzii a dále do Turecka a evropských zemí, se stal jednou z alternativních tras pro logistiku zboží z Asie do Evropy, do které se provozovatelé snaží přesměrovat objem železničního tranzitu ze „severní“ trasy přes Rusko a Bělorusko.
Největší námořní operátoři pořizují vlastní leteckou flotilu
Od roku 2021 začala do segmentu nákladního letectví aktivně vstupovat řada největších logistických společností specializovaných na námořní a pozemní přepravu.
Nabídka kontejnerových přepravců bude během „nízké sezóny“ příliš vysoká
Dánská agentura Sea-Intelligence odhaduje, že nabídka kontejnerových dopravců na klíčových asijských exportních trasách na západní spotřebitelské trhy během sezóny čínského Nového roku 2023 překročí úroveň roku 2021, který se charakterizoval rekordně vysokou poptávkou po přepravě.
Dovozci hledají dodavatele „blíže domovu“, stejně jako výrobci
Podle nejnovější studie agentury Reuters A generational shift in sourcing, nedávné narušení dodavatelských řetězců vedlo ke globálnímu trendu hledání dodavatelů a přesouvání výroby „blíže domovu“.